Trening

8 błędów, które być może popełniasz na siłowni

Podaj dalej

Błędy te najczęściej dotyczą osób początkujących, zaczynających swoją przygodę z treningami na siłowni. Może się jednak zdarzyć tak, że nawet osoba zaawansowana dalej popełnia błędy, które wymieniam poniżej. Sprawdź jakich zachowań unikać aby zwiększyć efektywność treningu.

1.Oczekiwanie na sprzęt

Od 19.00 kiedy wszyscy już wypoczęli po pracy, siłownia przechodzi oblężenie. Większość sprzętów jest pozajmowana, a Ty nie wiesz jak zrealizować swój trening. Owszem, możesz ćwiczyć z samego rana, ale nie każdy gotowy jest wstawać 2 godziny wcześniej aby poćwiczyć. Podczas oczekiwania, twój organizm stygnie, a trening traci na efektywności. Przychodź więc na trening z opracowanym planem B, w którym zawsze będzie ćwiczenie zastępcze. Stojaki do przysiadów są zajęte? Wykonaj serię przysiadów z odpowiednio ciężkim kettlem. Mając plan B pozostaniesz w ruchu i nie będziesz marnować czasu.    

2. Pomijanie rozgrzewki

Być może zaoszczędzisz trochę czasu, jednak pominięcie rozgrzewki to prosta droga do kontuzji. Dodatkowo bez rozgrzewki nie będziesz w stanie podjąć treningu na tym samym poziomie, co bez niej. Bez względu na ilość czasu zawsze stosuj rozgrzewkę, która podnosi tętno i przygotuje do pracy te części twojego ciała, które chcesz trenować.    

rozgrzewka

3. Brak rozplanowania jednostki treningowej

Pójście na siłownię bez planu jest trochę jak wejście do sklepu bez celu. Przejdziesz pomiędzy wszystkimi regałami, tracąc sporo czasu i nie kupisz nic istotnego. Twój plan treningowy powinien być dobrze przemyślany (również ten długoterminowy). Zaplanuj kolejność ćwiczeń, a także ilość serii i powtórzeń, które zamierzasz wykonać między innymi po to, aby ustalić z góry co będzie ci potrzebne do wykonania treningu. Dobrym pomysłem będzie zapisanie tego (nie koniecznie w telefonie, najprawdopodobniej rozproszy cię podczas treningu). Jeżeli trenujesz z kimś, omów plan jeszcze w szatni – ograniczy to rozmowę przy sprzęcie pozwoli od razu zabrać się do pracy.    

jednostka treningowa

4. Wykonywanie cardio przed treningiem

Cardio ma istotne znaczenie dla wielu planów treningowych. Jednak jeżeli zrobisz intensywną półgodzinną sesję biegania, twoje zasoby energii mogą zostać wyczerpane i zabraknie ci sił na zrealizowanie właściwego treningu. Dodatkowo, trening z ciężarami lepiej doprowadza krew do tkanek, co pozwoli podczas cardio spalić więcej kalorii.

cardio

5. Nie zmienianie planu treningowego

Wykonywanie tych samych ćwiczeń to prosta droga do znudzenia i co gorsza – zatrzymania postępów. Twoja rutynowa sesja treningowa powinna zmieniać się co kilka tygodni, zmieniaj ćwiczenia, kolejność wykonywania i sesje wypoczynkowe, starając się zintensyfikować trening

6. Brak kontroli nad czasem

Unikaj marnowania cennych momentów między seriami ćwiczeń. W większości przypadków twój trening powinien zajmować około godziny wliczając w to rozgrzewkę i czas na wypoczynek po treningu. Sprawdzaj regularnie czas, a zdziwisz się jak szybko skończysz swój trening.

7. Zapominanie o butelce z wodą

Odczucie pragnienia w ustach świadczy o występującym już odwodnieniu i utracie możliwości treningowych. Nawet jeżeli nie czujesz potrzeby, popijaj wodę małymi łykami co 15 min treningu. Pozwoli to zachować optymalne nawodnienie, a nie obciąży żołądka.

woda

8. Próba poprawy równowagi i siły jednocześnie

Jeśli twoim celem jest zbudowanie nadludzkiej siły pozostaw BOSU i inne akcesoria balansujące z boku. Oczywiście, mogą z całą pewnością pomóc ci zbudować świadomość własnego ciała, poprawić koordynację i równowagę, ale jeżeli naprawdę ciężko dźwigasz, korzystając z innych przyrządów, narażasz się na kontuzję. Jeżeli chcesz pracować nad równowagą, wykonaj kilka ćwiczeń wspomagających po właściwej sesji treningowej.  

Redakcja SFD

Oceń: 3,67 / 3

Warto przeczytać

Komentarze (4)
Saival

Jak masz plan z dobrą progresją i deloadami to możesz sobie go stosować do usranej śmierci. Zmienianie planu co chwilę źle wpłynie na twoją technikę, regenerację, czas, no ale wiadomo... najlepiej zmieniać plan codziennie, wtedy nigdy nie zrobi się postępów i gównotrenerzy personalni będą mogli więcej zarabiać ;)

0
miras1987

Zgadzam sie z kolegą , mi wystarczy zmiana jednego ćwiczenia w całym zestawie i lepiej wychodzi niż zmiana całego zestawu ćwiczeń jak to polecają trenerzy

0
ElSroczka

"Stojaki do przysiadów są zajęte? Wykonaj serię przysiadów z odpowiednio ciężkim kettlem."

Kurde, gdzie ja znajdę 260kg kettla

0
ElSroczka

Weszło 2 zamiast 1 xD
Miało być 160kg - aż takim potworem nie jestem... Jeszcze

0
Czy siłownia powoduje, że jesteś mniej elastyczny?

Ile cardio potrzebujesz?

Siłownia dla dzieci i nastolatków, ryzyko czy klucz do sukcesu?