Suplementy

Sprawdź czy powinieneś suplementować witaminę D

Podaj dalej

To jedna z witamin, którą bardzo ciężko dostarczyć z pożywienia. Występuje w tłuszczu ryb morskich takich jak węgorz, łosoś czy makrela. Spożywamy małe ilości ryb, gdyż nie przywykliśmy do ich obecności w naszych jadłospisie lub obawiamy się  zanieczyszczonego mięsa rybiego. Witaminę D znajdziemy również w jajka czy maśle, ale aby dostarczyć ją do organizmu musielibyśmy zjeść np. 20 jajek dziennie lub wypić 80 litrów mleka!

Nawet 90% populacji!

Możemy ją pozyskać poprzez przebywanie na słońcu i syntezę w skórze, jednak tylko w miesiącach od maja do września. Szerokość geograficzna w jakiej żyjemy nie daje nam większej możliwości korzystania z promienii słonecznych. Sami też blokujemy wchłanianie witaminy D poprzez nadmierne stosowanie kremów z filtrem UV. Zbyt mało czasu spędzamy na zewnątrz, praktycznie 90% naszego życia przebywamy w pomieszczeniach zamkniętych. W takiej sytuacji bardzo łatwo doprowadzić do niedoboru witaminy D. Lepiej więc zdecydować się na suplementację odpowiedniej dawki. Będziemy mieli wtedy pewność, że dostarczamy jej odpowiednią ilość.

witamina d3

Niedobory witaminy D są bardzo powszechne w krajach, gdzie kąt padania promieni słonecznych w miesiącach jesienno-zimowych jest zbyt mały. Nie pomaga w produkcji cholekalcyferolu w skórze, a zmagazynowana w tkankach ilość jest zazwyczaj niewystarczająca. W Polsce niedobór witaminy D może dotyczyć około 90% populacji.

Skutki niedoborów

Poziom stężenia witaminy D możemy sprawdzić za pomocą badania krwi, często też organizm wysyła nam sygnały, że coś może być nie tak. Objawami niedoboru witaminy D mogą być osłabienie mięśni i kości, bóle stawów czy choroby nerek. Brak witaminy D może być również odczuwalny ze strony układu trawiennego i powodować zaparcia, biegunki czy stany zapalne jelit. Słaby metabolizm może być rozregulowany poprzez niewystarczającą ilość witaminy D i prowadzić do nadwagi pomimo małej podaży kalorii.

O  niskim poziomie witaminy D mogą również świadczyć choroby dziąseł, zmęczenie, senność czy uczucie osłabienia.  Witamina D jest niezbędna do odpowiedniej pracy serca, a obniżony poziom może wpływać na podwyższone ciśnienie krwi, szczególnie przy niedoborze witaminy A i E. Niskie stężenie witaminy D wpływa na zwiększone ryzyko alergii, astmy oraz zwiększoną wrażliwość na ból. Witamina D bierze udział w procesie produkcji serotoniny, dlatego jej obniżony poziom może mieć wpływ na nasz poziom szczęścia, samopoczucie i kondycję psychiczną. Uczucie przygnębienia, smutku, apatia, nerwowość, a nawet depresja mogą być objawami niedoboru witaminy D.

 

Ewa Krawczyk - Dietetyk

Oceń: 4,00 / 4

Warto przeczytać

Komentarze (1)

TomaszAZ

jem ryby morskie co drugi dzien

Protein Cookie Hemp - ciasteczka z konopi wzbogacone o izolat białka

BCAA + Green Tea Shot - wygodna forma aminokwasów w płynie

Odżywka białkowa WPC - dlaczego warto ją stosować?