Suplementy

Kreatyna wspomaga mózg i układ kostny

Podaj dalej

Wykorzystanie kreatyny w świecie sportu jest dość powszechną praktyką, która niesie za sobą wiele korzyści. Jej działanie jest tak szerokie, że nie ma ograniczeń co do jej zastosowania, a suplementacja tym związkiem przydać się może we wszelkich dyscyplinach sportowych. Jednak sam wpływ kreatyny na to jak funkcjonują mięśnie to nie wszystko. Jej działanie posiada jeszcze kilka dodatkowych atutów, o których warto wspomnieć.

Pomimo, że jest to suplement diety wspomagający utrzymanie formy sportowej może przynosić wiele korzyści również osobom niezwiązanym z żadną dyscypliną. Dodać należy, że monohydrat kreatyny jest jednym z najlepiej przebadanych suplementów diety, a więc bezpieczeństwo jego wykorzystania nie niesie za sobą dodatkowego obciążenia dla organizmu.

Jak pokazują badania naukowe, kreatyna posiada szereg właściwości prozdrowotnych. Przeciwdziała procesom starzenia, ale i nie tylko.

kreatyna

Pomimo że badania wciąż trwają, naukowcy wysnuli pierwsze wnioski, że kreatyna może wpływać na funkcję przebudowy kości, co może przyspieszyć proces rekonwalescencji po złamaniu czy też być jednym z czynników wspomagających walkę z osteopenią czy też osteoporozą.

Co więcej, istnieją badania, które sugerują, że kreatyna ma wpływ na to, jak funkcjonuje nasz mózg. Jest to szalenie ważne, gdyż procesy energetyczne zachodzące w tkance mózgowej mają wpływ na to, jak przebiegają z kolei procesy poznawcze, myślowe, skupienie uwagi czy możliwości zapamiętywania. Czy kreatyna może być więc małym wsparciem podczas wytężonej nauki? Możliwe, że tak, jednak potrzeba dodatkowych danych, które potwierdzą jednoznacznie tego typu doniesienia. Na chwilę obecną możesz zaobserwować czy podczas cyklu lepiej ci się uczy czy też nie.

Co więcej, kreatyna może być znacznym wsparciem w chorobach neurodegeneracyjnych oraz dla osób w podeszłym wieku. Jako suplement podtrzymuje funkcje układu nerwowego, zapewniając sprawność umysłową osobom w wieku starczym.

Wykazano, że kreatyna wpływa specyficznie na funkcje mózgu kobiety. Otóż jak się okazuje, Panie notowały dodatkowo poprawę nastroju, samopoczucia, co miało znaczenie w kontekście wysiłku fizycznego, który to podejmowały chętniej, jak i sesje treningowe trwały dłużej.

Żródła:

(1) Gualano B, Rawson ES, Candow DG, Chilibeck PD. Creatine supplementation in the aging population: effects on skeletal muscle, bone and brain. Amino Acids. 2016 Apr 23. [Epub ahead of print]

(2) Rawson ES, Venezia AC. Use of creatine in the elderly and evidence for effects on cognitive function in young and old. Amino Acids. 2011 May;40(5):1349-62. doi: 10.1007/s00726-011-0855-9. Epub 2011 Mar 11.

Tomasz Maciołek - Fizjoterapeuta, Trener Personalny

Oceń: 5,00 / 4

Warto przeczytać

Komentarze (2)
KacperAtleta

Mózg to też mięsień :D

1
TomQ-MAG

otóż to :)

1
6 najważniejszych suplementów po treningu

Izolat białka to za mało? Wybierze Hydrolizat Quamtrax - Hydrolyzed Whey

Pumpkin Seed - dla zdrowia mężczyzny i nie tylko