Odchudzanie

Redukcja - jakie białko wybrać?

Podaj dalej

Redukcja zazwyczaj zwiększa zapotrzebowanie na produkty zawierające białko. Wiąże się to z tym, że białko działa antykatabolicznie, zabezpieczając nie tylko tkankę mięśniową, pod względem ilości aminokwasów potrzebnych do utrzymania bilansu azotowego na dodatnim poziomie, ale i zabezpiecza tkankę mięśniową pod kątem energetycznym, pomimo tego, że proces pozyskiwania energii z białka jest mało wydajny. 

Suplementacja w postaci odżywek, których celem jest dostarczenie wysokiej jakości protein na bazie smacznego, słodkiego szejka proteinowego, zazwyczaj stanowi nierozłączną część kulturystycznego życia. Jednak osoby początkujące, gdy rozpoczynają przygodę z odchudzaniem, zazwyczaj traktują białko jako produkt, który znacznie podnosi poziom umięśnienia. Niestety sprawia to, że wybór odżywki proteinowej staje się problemem.

Jakie znaczenie ma białko na redukcji?

Wykorzystanie suplementu białkowego podczas redukcji ma za zadanie:

Jaką odżywkę białkową wybrać?

Otóż wybór odżywki białkowej będzie głównie uzależniony od stopnia zaawansowania, jak i tego, jak funkcjonuje Twój układ pokarmowy. Osoby, które trenują amatorsko nie muszą aż tak restrykcyjnie przestrzegać swojej diety, czyli liczyć wszystkiego “co do grama”. Ich wybór może paść więc na klasyczne WPC, które nie do końca pozbawione jest węglowodanów i tłuszczy. Jednak, gdy osoby trenujące mają problem z układem trawiennym i laktozą, która zawarta jest w produkcie tego typu, mogą skorzystać z bardziej oczyszczonej wersji suplementu, bazującej głównie na białkach serwatkowych, a więc WPI, czyli białku serwatkowym poddanym większej izolacji. 

Produkty typu WPH, czyli białka wstępnie poddane obróbce enzymatycznej, są to preparaty białkowe, które praktycznie nie posiadają węglowodanów i tłuszczu. Ich białka dodatkowo pocięte są na peptydy, które nie wymagają znacznych nakładów energetycznych układu trawiennego. Suplementy tego typu zazwyczaj stanowią uzupełnienie diety zawodników, głównie przed okresem startu, gdzie dieta musi być dopracowana do perfekcji. 

Podsumowanie

Wybór odżywki białkowej podczas redukcji tkanki tłuszczowej nie powinien stanowić problemu. Jej dopasowanie do jadłospisu, wynikać głównie będzie z tego, w jakim okresie treningowym chcesz wykorzystać białko oraz od tego, jaki stopień zaawansowania prezentujesz. WPC powinno stanowić rozwiązanie dobre dla większości osób trenujących. WPI sprawdzi się w przypadku nietolerancji laktozy, chroniąc układ trawienny przed dyskomfortem. WPH to głównie preparat dla zawodników, którzy muszą dbać o to, aby każdy szczegół diety pokrywał się z potrzebami organizmu.

Tomasz Maciołek - Fizjoterapeuta, Trener Personalny

Oceń: 5,00 / 3

Warto przeczytać

Komentarze (0)
10 czynników, dzięki którym spalisz więcej tkanki tłuszczowej

Żelazne reguły rządzące metabolizmem

Jem mało a waga stoi w miejscu, w czym problem?