Odchudzanie

Flora bakteryjna jelit a nadwaga i otyłość

Podaj dalej

Flora bakteryjna jelit ma bez wątpienia ogromne znaczenie dla naszego organizmu. Ma to przełożenie na to jak ważna jest dieta w profilaktyce i leczeniu różnych stanów chorobowych. Jedną z chorób, która ma swój początek w naszych jelitach jest otyłość. Chociaż to jasne, że otyłość wiąże się często z nadmiernym spożyciem pokarmów, może mieć również związek ze złym stanem naszych jelit.

Najnowsze badania wykazują, że zaburzenia pracy jelit prowadzą do otyłości

Badacze z Uniwersytetu w Yale przeanalizowali w jaki sposób dysbioza warunków w jelitach prowadzi do otyłości. Związek między mikrobiomem jelitowym a zaburzeniami metabolicznymi i cukrzycą typu drugiego wydaje się jasny. Natomiast pytanie ,,dlaczego tak się dzieje?” pozostawało bez odpowiedzi.

Wcześniejsze badania nad tym mechanizmem wykazały, że krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe (SCFA), a w szczególności octan, stymulują wydzielanie insuliny.  W najnowszym badaniu, wykonanym w Yale, badacze porównali octan do innych krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych. Zaobserwowali, że poziom octanów jest dużo wyższy u osób które spożywają większe ilości tłuszczu. Co więcej, naukowcy zauważyli, że octan stymuluje wydzielanie insuliny przez komórki trzustki. Z tego powodu postanowili wykonać więcej testów.

jelita flora bakteryjna

Kolejnym zabiegiem była aplikacja octanu do mózgu, co tylko potwierdziło jego wpływ na insulinę. Gwałtownie podniósł on wydzielanie insuliny poprzez stymulację układu przywspółczulnego. Wniosek jest jeden: wyższe stężenie octanów wiąże się z wyższym wyrzutem insuliny, w odpowiedzi na spożytą glukozę. Co więcej, badania wykazały również, że po iniekcji podwyższyło się również wydzielanie greliny i gastryny - hormonów, przez które czujemy się głodni.

W prostym, telegraficznym skrócie: badanie wykazuje związek między zmianami w mikroflorze jelitowej, produkcją octanów oraz naszą dietą. Podwyższony poziom octanu może prowadzić do otyłości, zespołu metabolicznego, insulinooporności czy nawet cukrzycy. Z tego powodu warto zadbać o nasze jelita i odpowiednio się odżywiać.

Jak zadbać o mikroflorę w jelitach?

Niestety, sama dieta nie wystarczy. Do zachowania homeostazy w naszych jelitach. potrzebne są probiotyki. Pomagają nam w zachowaniu różnorodności dobrych kultur bakterii w naszych jelitach, pomimo zażywania antybiotyków i leków. Warto zażywać probiotyk, który zawiera kilka różnych szczepów bakterii. Pamiętaj jednak, aby na początku zachować czujność -  niektóre probiotyki mogą być naprawdę silne, a przyjmowanie ich w zbyt dużej dawce może wywołać pewne nieprzyjemności żołądkowe.

Ważna jest również kontrola stanu naszych jelit, a nie jedynie suplementacja. Z tego powodu dobrze raz na jakiś czas wykonać badania. Dlatego chociaż raz w roku powinieneś zrobić badania morfologiczne. Profilaktyka może zapobiec chorobom oraz pomóc ci szybciej uzyskać wymarzoną sylwetkę. Bo właśnie poprzez zaburzenia naszej mikroflory jelitowej możemy mieć problem z pozbyciem się tłuszczu z naszego organizmu.

 

Dawid Mazur - Diet Coach, Trener Personalny

Oceń: 5,00 / 4

Warto przeczytać

Komentarze (2)

Arthass

Warto dodać, że suplementacja poniżej 10mld CFU może nie wykazywać żadnych efektów. Należy wybierać suplementy z minimum 10mld CFU dla zapewnienia efektywności suplementacyjnej.
Druga rzecz warta uwagi - ludzie często biorą probiotyki właśnie w przypadku zaburzeń trawiennych, zatruć. I tutaj warto zwrócić uwagę, czy suplement zawiera PREBIOTYKI - gdyż prebiotyki zwykle są wtedy szkodliwe, zaostrzają objawy.
Prebiotyki to substancje, którymi karmią się bakterie - tak w skrócie. Najczęściej są to formy błonnika lub cukry. Do najpopularniejszych prebiotyków w suplementach probiotycznych należą: fruktoza, FOS (fruktooligosacharydy), GOS (galaktooligosacharydy - obecne też głównie w roślinach strączkowych), fruktany, cukry alkoholowe (poliole) - m.in. ksylitol, erytrol, mannitol, sortibol, czasami w składzie może być napisane "błonnik owocowy/roślinny". Generalnie większość co w składzie probiotyku jest błonnikiem, cukrem - ogólnie węglowodany - są zwykle w roli prebiotyku. Radzę unikać tego typu probiotyku (czyli połączenia probiotyku z prebiotykiem), ponieważ nigdy nie mamy pewności, czy nam to bardziej nie zaszkodzi niż pomoże.

Redukcja tłuszczu z pleców - poznaj powody, które utrudniają docięcie grzbietu

11 porad jak nie przytyć - co jeść i jak trenować?

Regulacja hormonalna łaknienia i otyłości - leptyna, rola i wydzielanie