Lifestyle

Dlaczego jestem ciągle zmęczony? Przyczyny przewlekłego zmęczenia

Podaj dalej

Jesteś zmęczony? Odczuwasz brak energii? Czujesz, że Twoja wydajność spadła? To niestety jedne z najczęstszych skarg, jakie są zgłaszane przez ludzi. Aż 21 do 35% wizyt w gabinecie lekarskim wiąże się ze zmęczeniem. Czasami się zdarza, że uczucie zmęczenia związane jest z problemem medycznym np. cukrzycą, infekcją, anemią, niedoczynnością tarczycy i innymi.

Jest to wystarczający powód, aby się przebadać, jeśli uczucie zmęczenia pojawia się często i jest mocno uciążliwe. Styl życia również może mieć wpływ na spadek energii. Jakie są najczęstsze błędne nawyki powodujące uczucie zmęczenia?

1. Czynnik dietetyczny

Zdrowa dieta ma wpływ na wiele aspektów naszego życia. Nikogo chyba nie zdziwi, że oddziałuje również na poziom naszej energii w ciągu dnia. Dieta powinna być wartościowa i zróżnicowana, a niestety wielu z nas spożywa produkty przetworzone, bogate w cukry proste, które zwiększają poziom cukru we krwi. Kiedy zjadamy batonika lub drożdżówkę (czyli coś co można złapać i zjeść w biegu), można poczuć szybki zastrzyk energii. Niestety nie zadziała on zbyt długo, ponieważ po szybkim wzroście glukozy we krwi nastąpi jej szybki spadek i ponownie poczujemy się zmęczeni i głodni. Żywność przetworzona niestety nie syci na długo, a w konsekwencji może dosłownie wymęczyć nasz organizm szczególnie, jeśli w ciągu dnia zaliczamy wielokrotnie takie szybkie skoki i spadki energetyczne. 

Aby poprawić ten stan należy wybierać żywność nieprzetworzoną, wyeliminować cukier i do każdego posiłku spożywać także źródło chudego białka, aby na dłużej utrzymać sytość i odpowiedni poziom cukru we krwi. 

2. Nieodpowiednie dawkowanie kofeiny

kofeina

Kawa kojarzy nam się z zastrzykiem energii, a niekiedy i ratunkiem, kiedy oczy same się zamykają. Z biegiem czasu łatwo się na kofeinę uodpornić. Nasza reakcja to picie większej ilości kawy, ale czy to ma sens? Nie do końca. Jeśli zauważysz u siebie, że aby "postawić się na nogi" musisz pić coraz więcej kawy to znaczy, że się uodporniłeś. W takiej sytuacji jedynym sposobem na przełamanie tego stanu jest stopniowe ograniczanie kofeiny i umożliwienie swojemu organizmowi dostosowanie się do jej mniejszych ilości.

Z pewnością będzie to ciężki okres połączony ze zdenerwowaniem czy niepokojem, ale jest to jedyne wyjście. Kiedy organizm odzwyczai się od takiej dawki kofeiny, wówczas lepiej zareaguje na znacznie mniejsze ilości. 

3. Za mało płynów

Łagodne odwodnienie często jest przyczyną zmęczenia, gorszego nastroju i bólu głowy. Ile zatem trzeba spożywać wody? Nie ma jednej ustalonej wartości, ponieważ jest to uzależnione od osoby, jej aktywności, pocenia się, ilości płynów dostarczanych z żywności, temperatury otoczenia i innych czynników. Oczywiście nie ma też potrzeby dokonywać analizy chemicznej całego swojego życia, żeby skrupulatnie wyliczyć, ile ml wody wypić. Śmiało założyć można, że te 2 litry dziennie to taka zalecana średnia ilość wody, jaką należy wypić w ciągu dnia. Jeśli występuje u nas permanentne zmęczenie, nie zaszkodzi wypić kilka szklanek wody więcej. Nie zaszkodzi, a być może pomoże!

4. Bałagan otoczenia

Odczuwasz często zmęczenie, a Twoje biuro, mieszkanie błaga o wytarcie kurzu, zebranie ubrań z podłogi, segregację papierów, posprzątanie zużytych naczyń? Nie ma się co dziwić, że odczuwasz zmęczenie. Chaos w otoczeniu to i chaos w głowie. Zzbyt dużo bodźców, zbyt wiele elementów na drodze... każdego to może przytłoczyć. Żyjąc w chaosie nasz mózg nie ma przestrzeni na pracę i regenerację i w końcu zmęczony, staje się mniej produktywny. Z pewnością każdy kiedyś wziął się za sprzątanie swojego mieszkania czy pokoju, wyrzucanie starych papierów, niepotrzebnych książek i ubrań tłumacząc sobie, że właśnie oczyszcza umysł, przełamuje coś, co ciążyło na głowie i po wykonaniu czynności poczuł ulgę i świeżość umysłu. Tak to właśnie działa. Dbanie o porządek dookoła nie tylko poprawi nastrój, jakość wykonywanej pracy, ale także wpłynie na poziom energii.

5. Za dużo niebieskiego światła przed snem

Niebieskie światło, czyli ekrany naszych ukochanych smartfonów. Ilu z Was ostatnią rzeczą, jaką widzi przed snem jest właśnie telefon? Zbyt często korzystamy z "cudów" technologii przed snem i to nawet w łóżku przed ostatecznym pójściem spać. Urządzenia te, a raczej ich niebieskie światła dość mocno zakłócają uwalnianie melatoniny. Melatonina jest głównym hormonem regulującym cykl snu i czuwania, dzięki któremu możemy zasnąć. Wyłączając jej działanie m.in. poprzez korzystanie z urządzeń emitujących niebieskie światło, pozbawiamy się uzyskania tych naszych 7 książkowych godzin snu, wysokiej jakości snu niezbędnego dla zdrowia i dobrego samopoczucia. Jedyna rada - odłóż urządzenia na parę godzin przed snem, każdy musi mieć przerwę od technologii.

6. Zbyt mało aktywności

Nawet, jeśli regularnie trenujesz to prawdopodobnie spędzasz jednocześnie bardzo dużo czasu w pozycji siedzącej - w pracy, samochodzie, w domu po pracy itp. Niestety, ale siedzenie ponad 6 godzin dziennie wiąże się z większym ryzykiem chorób serca, cukrzycy typu 2 i różnych problemów związanych z bólami kręgosłupa lub bioder. Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że nie da się zrezygnować z pracy, dlatego też spróbuj chociaż co 30 lub 60 minut wstać, rozciągnąć się, przejść się po biurze. Wieczorem z kolei zamiast kolejnego odcinka serialu wybierz się na spacer albo oglądając telewizję porozciągaj się. Im więcej spontanicznej aktywności ruchowej tym poczujesz więcej ogólnej energii i produktywności.

Agata Bugorska Trener Personalny

Oceń: 5,00 / 2

Warto przeczytać

Komentarze (1)
AlicjaK62

Zmęczenie może wynikać też z braku żelaza - coś o tym wiem z autopsji - wtedy warto sobie je suplementować i wspomagać też np. pyłkiem pszczelim i miodem. W ogóle w dzisiejszych czasach, kiedy jedzenie jest tak masowo produkowane i ubogie w wartości odżywcze, trzeba sobie uzupełniać składniki odżywcze - brak witamin staje się chorobą cywilizacyjną.

0
Jak nie zostać intruzem na siłowni

Kulturystyka - mity i fakty

Masa mięśniowa - norma. Analiza składu ciała