Lifestyle

Arnold Schwarzenegger - jak trenował i jadł mistrz!

Podaj dalej

Nie ma wątpliwości, że największą ikoną kulturystyki jest Arnold Schwarzenegger, który najczęściej wymieniany jest przez tą grupę osób, które nie mają pojęcia zbytnio o żelaznym sporcie. Swoją popularność jednak zawdzięcza nie tylko samemu sportu, ale i rolom kinowym, gdzie z dumą mógł prezentować swoje ciało. Arnold urodził się 30 lipca w 1947 roku, z pochodzenia był Austriakiem. Jego największym osiągnięciem sportowym był 7-krotny tytuł Mr.Olympia, a zawodowym bez wątpienia stanowisko gubernatora Kalifornii. Obecnie jego kariera skupia się na działaniach przedsiębiorczych, a dla młodych kulturystów nadal stanowi źródło inspiracji i wzór do naśladowania.

Zasady dietetyczne mistrza

Jak wyglądała dieta Arnolda

dieta arnold

Arnold uznawał, że organizm kulturysty powinien wykorzystywać wysokiej jakości paliwo energetyczne, stąd w jego diecie nie było miejsca na śmieciowe posiłki, a jadłospis wyglądał następująco:

Posiłek 1: 3-4 jaja, 2 kawałki boczku, 2 kawałki chleba z masłem orzechowym/migdałowym, ¼ szklanki owsa z miodem lub awokado, witaminy.

Przed treningiem: kreatyna.

Po treningu: kreatyna, odżywka typu gainer z BCAA, 2 szklanki pełnego mleka.

Posiłek 2: 300 g czerwonego mięsa lub ryby, 1 szklanka warzyw lub sałatka z awokado, orzechów macadamia i oliwy, 1-2 słodkie ziemniaki, dodatek orzechów nerkowca, włoskich i migdałów.

Posiłek 3: odżywka typu gainer, bogata w BCAA, węglowodany złożone i zdrowe tłuszcze z dodatkiem pełnotłustego mleka.

Posiłek 4: 340 g chudego mięsa, 1-2 szklanki brązowego ryżu, 1 szklanka warzyw lub sałatka z awokado, orzechów macadamia i oliwy.

Posiłek 5: 2 filiżanki twarożku, 30 g orzechów nerkowca, migdałów i orzechów włoskich.

Przed snem: suplement oparty na 5-HTP.

Jakimi zasadami treningowymi się kierował?

Podczas przygotowań do zawodów Mr.Olympia Arnold wykorzystywał trening, który łączył w sobie ciężkie ćwiczenia wielostawowe wykonywane z wysoką intensywnością, a sam plan był dość mocno rozbudowany objętościowo. Arnold starał się, aby każda partia mięśniowa otrzymywała znacznego bodźca, który pozwoliłby na ich rozwój. Znany był z imponującej klatki piersiowej, jak i ogromnych ramion. Trenując uważał, że każde ćwiczenie, każda maszyna jest tak samo ważna, tylko daje nam nieco odmienne możliwości pobudzania mięśni do wzrostu.

Główne rekordy w bojach

Wymiary Arnolda

Plan treningowy

Poniedziałek/Czwartek - Klata, Plecy i Brzuch

Wtorek/Piątek  - Barki, Ramiona i Brzuch

Środa/Sobota - Nogi

Niedziela - całkowity dzień relaksu.

Podsumowanie

Nie ulega wątpliwości, że ikona sportu, jaką jest Arnold, trenował bardzo ciężko, jadł czysto, jak i każdą wolną chwilę wykorzystywał na odpoczynek i regenerację. Tego typu podejście pozwalało mu na osiągnięcie maksimum rezultatów treningowych, co przekładało się na to, jak wyglądał. Nie ulega wątpliwości również, że był on predysponowany genetycznie, co pozwoliło mu zbudować symetryczną sylwetkę doskonale notowaną przez sędziów. 

Złota era dała nam kilku świetnych zawodników, których sylwetki obecnie są nadal wzorem do naśladowania. Obecna kulturystyka ekstremalna poszła o krok za daleko, gdzie sylwetki dawnych mistrzów nie znajdują odzwierciedlenia na scenie. Zdania osób obserwujących kulturystykę są podzielone, jednak osobiście wolałbym, aby dawne czasy były coraz częściej wspominane.

Tomasz Maciołek - Fizjoterapeuta, Trener Personalny

Oceń: 5,00 / 4

Warto przeczytać

Komentarze (7)
nocna_furia

z ciekawości: czy ktoś wie, jaki mógł być u niego cel stosowania w wyciskaniach / niektórych innych ćwiczeniach w pierwszej serii aż 30 powt.? forma rozgrzewki / jakiegoś wstępnego zmęczenia czy jak?

1
colin2000

Kreatyna bcaa gainer? kto w tamtych słyszał o takich wynalazkach?
Artykulik mocno naciągnięty...

1
Bull

szczerze mówiąc to nie wiem - pozwoliliśmy sobie na przedruk/tłumaczenie http://www.borntoworkout.com/arnold-schwarzenegger-bodybuilding-workout-routine-diet-plan/ 

1
gokuson

Odkopałem kilka informacji:

In the 1970s, Soviet scientists showed that oral creatine supplements improved athletic performance in short, intense activities such as sprints.

The 1970s and 1980s marked a dramatic increase in the growth of the bodybuilding supplement industry.

The New Encyclopedia of Modern Bodybuilding, 2nd ed., author Arnold Schwarzenegger states:

Creatine monohydrate is regarded as a necessity by most bodybuilders. Creatine monohydrate is the most cost-effective dietary supplement in terms of muscle size and strength gains. … There is no preferred creatine supplement, but it is believed that creatine works best when it is consumed with simple carbohydrates. This can be accomplished by mixing powdered creatine with grape juice, lemonade, or many high glycemic index drinks.

0
Bull

Wiec kolega jest naciągany, tak z tego wynika :)

0
patrykkawecki

Szkoda, że ten artykuł nie został dokładnie przetłumaczony np. w oryginale jest napisane pre-workout: creatine-free supplement, czyli suplement bez kreatyny, a tutaj jest przed treningiem: kreatyna. Poza tym w oryginalne jaśniej jest podana liczba serii i powtórzeń, a tutaj trzeba się domyślać.

0
patrykkawecki

Kolejny błąd w tłumaczeniu, w oryginale jest Wide-grip Chin-Up, czyli podciąganie szerokim uchwytem, a tu jest Podciąganie wąskim chwytem.

0
Kulturystyka: życie jest za krótkie, by być małym?

Co wyróżnia mistrza, jak zostać mistrzem?

6 sposobów na szybki powrót do sił