Lifestyle

Aktywność fizyczna jest ważniejsza niż Twoja waga!

Podaj dalej

Kolejne badania dowodzą, że codzienna aktywność obniża ryzyko raka, ataku serca, udaru mózgu (nawet u osób z nadwagą). Za aktywność rozumiemy każdą formę ruchu - chodzenie, bieganie, jazda na rowerze, wykonywanie codziennych czynności takich, jak sprzątanie, gotowanie, prasowanie itp.

Zespół naukowców z Uniwersytetu Kopenhaskiego w Danii przeanalizował dane z badań dotyczących zdrowia przeprowadzanych w latach 2007-2008, w który wzięło udział 10 976 osób w wieku od 18 lat w górę. Wszystkim uczestnikom zmierzono talię, pobrano próbki krwi w celu określenia wartości reaktywnego białka CRP. Białko to wzrasta w momencie, gdy nasz organizm walczy z infekcją. Uczestnicy badania zostali także poddani testom sprawności, zużycia wydolności tlenowej VO2max, uwzględniono także wiek, wzrost, wagę oraz informacje na temat, czy dana osoba pali papierosy.

Wyniki badań opublikowane w czasopiśmie PLOS ONE pokazały, że bycie aktywnym każdego dnia może zmniejszyć ryzyko wielu chorób, zarówno u osób szczupłych, jak i otyłych. Stwierdzono także, że istnieje pozytywny związek między obwodem talii, a wynikiem CRP we krwi i to niezależnie od wielkości BMI. Niezależnie od BMI aktywność ruchowa zwiększa poziom sprawności, prowadzi do zmniejszenia tkanki tłuszczowej w obrębie brzucha i obniżenie stanu zapalnego.

waga

Badania te potwierdzają także inne, wykonane w Uniwersytecie w Cambridge. Udowodniły one, że brak aktywności fizycznej w życiu jest dwa razy bardziej śmiertelny, niż otyłość sama w sobie. 676 000 zgonów każdego roku było spowodowanych brakiem ćwiczeń, a 337 000 otyłością. Sugerowano wówczas, że już 20 minut marszu dziennie wpłynie korzystnie na zdrowie.

Bezczynność fizyczna jest równie śmiertelna, jak palenie papierosów

Inne badania wykazały, że brak ruchu powoduje tyle samo zgonów, co palenie papierosów na całym świecie. Oceniano wówczas wpływ braku aktywności fizycznej na liczbę zgonów na świecie i głównych chorób takich, jak choroba wieńcowa, cukrzyca typu 2, rak piersi i okrężnicy. Jeden na dziesięć przypadków chorób serca i jeden na pięć przypadków raka okrężnicy mogą być spowodowane brakiem ruchu. To bardzo dużo.

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) sugeruje, że osoby dorosłe w wieku od 18 do 64 lat powinny ćwiczyć umiarkowanie przez przynajmniej 150 minut w tygodniu lub 75 minut, ale intensywniej. Można także rozważyć obie metody.

Agata Bugorska Trener Personalny

Oceń: 5,00 / 4

Warto przeczytać

Komentarze (0)
Dylematy życiowe znane tylko kulturystom

Małe rzeczy, które zabijają Twój fitness

Czy kulturyści powinni powiedzieć prawdę o dopingu?