Fitwoman (uroda)

Skinny vs. Fit - którą drogę warto wybrać?

Podaj dalej

Moda na bycie „skinny” powoli przemija, jednak wychudzone modelki wciąż przewijają się na okładkach gazet wprowadzając tysiące kobiet w kompleksy i błędny pogląd, na to jak powinna wyglądać ładna sylwetka. Jednak sylwetka typu „skinny” tj. szczupłe ręce, nogi, płaski bądź wklęsły brzuch, widoczne kości obojczyków, żeber itd. wcale nie jest seksowna ani nie jest tym czego powinniśmy pożądać.

Wysportowane ciało to właśnie cel do którego powinniśmy dążyć jest on nie tylko miły dla oka ale również zdrowy. Świetnym przykładem są chociażby pośladki, odpowiedzmy sobie na pytanie jakie wyglądają zgrabniej - płaskie czy jędrne? Odpowiedź jest chyba oczywista. Będąc fit nie tylko poprawiamy swoją kondycję i mamy pozytywny wpływ na nasze zdrowie ale również ujędrniamy nasze ciało co prowadzi do zgrabniejszych pośladków, pozbycia się cellulitu, płaskiego brzucha, szczuplejszych rąk i nóg oraz wielu, wielu innych plusów.

Tysiące osób na całym świecie, w większości kobiety, mając na celu zrzucenie kilku kilogramów w bardzo krótkim czasie podejmują się drastycznych, często bardzo niezdrowych diet. Wszystko to związane jest prawdopodobnie z silnym wpływem social mediów, które ukazują nam sylwetki pięknie umięśnionych i szczupłych osób. Często zachęcają nas tym złudnym obrazem, że również my będziemy mogli tak wyglądać. Pod warunkiem, że dostosujemy się do diety oraz oczywiście odpowiednio za nią zapłacimy. Z tego powodu, chcąc schudnąć, popadamy nie tylko w kompleksy, ale często również w problemy zdrowotne.

Niestety, ślepa pogoń za wymarzoną sylwetką prowadzi do tego, że niektóre kobiety torturują się głodówkami czy nieracjonalnymi dietami. To potem i tak kończy się podjadaniem, efektem jo-jo bądź co gorsza poważnymi powikłaniami związanymi z chorobą.

skinny fit

Najważniejsze jest to, aby do diety podejść ze zdrowym rozsądkiem.

Na początku warto stopniowo odrzucać produkty, które podnoszą gwałtownie poziom cukru w naszej krwi, co prowadzi do odkładania tkanki tłuszczowej. Produkty te to m.in. słodkie napoje, słodycze, chipsy czy fastfoody. Należy również porzucić wszelkie używki, takie jak alkohol czy papierosy, które mają zły wpływ na nasz układ hormonalny, którego stan ma ogromny wpływ na poziom tkanki tłuszczowej.  Co więcej, produkty te nie tylko powodują, że widzimy kolejne fałdki na brzuchu, ale również kondycja naszej cery pogarsza się, a organy stopniowo ulegają wyniszczeniu.

Kolejnym aspektem jest fakt, że dieta musi być dobrze przemyślana, tak aby nie wyrządziła nam krzywdy. Należy znaleźć złoty środek, czyli umiar. Dlatego warto obliczyć nasze zapotrzebowanie na kalorie i makroskładniki. Diety takie jak np. dieta Dukana mogą być efektywne, jednakże wykluczenie podstawowych składników z naszej diety takich jak tłuszcze i węglowodany jest naprawdę groźne dla zdrowia.

Co więcej, bardzo popularne diety ,,od koleżanek'' też nie są najlepszym rozwiązaniem. Każdy organizm jest inny i każdy może inaczej reagować na daną dietę. Nasz znajomy może mieć zapotrzebowanie kaloryczne w wysokości 3000 kcal, z kolei nasze zapotrzebowanie może wynosić przykładowo 2400 kcal. Stosując taką „pożyczoną” dietę nie trudno się domyślić, że zamiast zrzucić wagę - przytyjemy.

Każdy kto chce stawiać swoje pierwsze kroki w kierunku zdrowego stylu życia czy też „odchudzania” powinien mieć wagę w swoim domu. Bynajmniej nie oznacza to, że powinieneś zostać jej niewolnikiem. Waga może być motywująca, co więcej, warto porównywać swoją wagę raz na jakiś czas. Warto zdać sobie sprawę, że waga wadze nierówna. Niektóre sprzęty są niewiarygodne. W rzeczywistości nie są nawet dokładne, jeśli chodzi o mierzenie postępu, ponieważ nie rozróżniają masy wody, masy mięśniowej, masy tkanki tłuszczowej, itd. Oznacza to, że waga może stać w miejscu, jednak w naszym ciele następuje rekompozycja, która przybliża nas do naszego celu. Warto też wiedzieć, że szybka utrata wagi nie zawsze jest czymś dobrym. Może być to związane z utratą sporej ilości wody, z kolei nasz organizm przy dużym spadku wagi przechodzi w tryb awaryjny i z czasem zaczyna odkładać każdą, nawet najmniejszą nadwyżkę kaloryczną, co prowadzi do efektu jo-jo.

Jaki jest więc najlepszy sposób na utratę wagi?

Zdrowo przeprowadzona dieta oznacza, że powoli koncentrujemy się na utracie tkanki tłuszczowej, jednocześnie przybierając na wadze - budujemy tkankę mięśniową, co w dłuższej perspektywie prowadzi do rozwiniętej i szczuplejszej sylwetki oraz jej rekompozycji. Jest to jednak złożony proces, który wymaga od nas dużo cierpliwości, samodyscypliny i czasu. Warto jednak do niego dążyć.

Zamiast patrzeć na wagę każdego ranka i zastanawiać się, jak dużo w cudowny sposób schudliśmy, lepiej sprawdzić to po ubraniach, które nosimy - czy najczęściej ubierane spodnie są luźniejsze czy też nie. Możesz wygodnie je założyć przed i po obiedzie? Jeśli tak, robisz postępy! To samo tyczy się koszulek. Jeżeli stają się luźniejsze, po prostu chudniesz. Jest to rzecz oczywista dla każdego.

Warto również obalić mit o złym wpływie tłuszczu na naszą dietę i sylwetkę. Nie wszystkie tłuszcze są szkodliwe dla naszego zdrowia oraz wyglądu. Na przykład kwasy tłuszczowe omega-3 są świetne dla prawidłowego rozwoju mózgu, wzroku i serca. Tłuszcze jednonienasycone znajdujące się w oliwie z oliwek, orzechach oraz awokado zwiększają wydatek energetyczny podczas odpoczynku, czyli spalamy kalorie, gdy nie wykonujemy żadnych ćwiczeń. Oznacza to, że spożywając tłuszcz możemy paradoksalnie spalić tłuszcz! Ponadto, orzechy takie jak m.in. kokos zawierają w sobie dobroczynne średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe, które wątroba metabolizuje zamiast magazynować jako złogi.

Tak naprawdę w zdrowej diecie nie chodzi o eliminowanie poszczególnych produktów. Wszystko sprowadza się do podejmowania właściwych wyborów żywieniowych, a nie do całkowitego eliminowania jedzenia. Czasem nawet możemy sobie pozwolić na Cheat Meal, który obejmuje nasz ulubiony fast-food. Zdrowy rozsądek to podstawa! Należy postawić sobie pytanie: czy warto schudnąć na chwilę po to, by po krótkim czasie przytyć, niszcząc sobie zdrowie?

Podsumowanie

Powinniśmy skupić się na ogólnej kondycji i dobrym samopoczuciu, dokonując mądrych wyborów żywieniowych oraz prowadząc aktywny tryb życia. Nie musimy od razu rzucać się na głęboką wodę, na początku wystarczy zapisać się na sportowe zajęcia bądź na siłownię i wykonywać trening w miarę możliwości, bez zbytecznej przesady – umiar to podstawa. To samo tyczy się diety, powinna być ona wdrażana małymi krokami. Nie warto wzorować się postaciami z okładek magazynów czy sylwetkami w social mediach. Osoby te muszą wyglądać dobrze, bo ich aktywność na portalach społecznościowych to praca, co wiąże się często z niezdrowym trybem życia: tj. wyrzeczeniami żywieniowymi, które zbliżają do celu kosztem zdrowia. Dobrym przykładem ku przestrodze są chociażby wychudzone modelki, które często cierpią na choroby takie jak anoreksja. Zdrowie jest najważniejsze i to właśnie ono w dłuższej perspektywie pozwala nam na osiągnięcie ładnej, umięśnionej i szczupłej sylwetki.

Dawid Mazur - Diet Coach, Trener Personalny

Oceń: 5,00 / 7

Warto przeczytać

Komentarze (3)
czedar

Fajny artykuł, dużo wiadomości w przystępnej formie.

gawron9292

Ważne żeby się dobrze czuć. Jednak sylwetka typu skinny nie do końca kojarzy mi się ze zdrowiem...

monika-sikorska

pitu pitu: zero merytoryki, dużo treści - zupełnie jak na polskim w czasach liceum....

6 fitnessowych mitów, które stopują Twój progres

Najczęsciej popełniane błędy przez trenujące kobiety

6 produktów, dzięki którym będziesz wyglądać młodziej