Dietetyka i zdrowe odżywianie

Kurkuma - właściwości, zastosowanie, dawkowanie

Podaj dalej

Dbając o swoje zdrowie oraz samopoczucie najczęściej sięgamy po sprawdzone suplementy. Jednym z nich jest kurkuma, znana nam przyprawa, która jest szczególnie mile widziana w kuchni azjatyckiej. Warto nadmienić, iż już od dawna wiadomo, że poza tym, że nadaje naszym potrawom różnych walorów smakowych, ma wiele ciekawych właściwości, które pozytywnie wpływają na nasz organizm.

Kurkuma to przyprawa o intensywnym, żółtym kolorze. Jest szeroko stosowana w Południowo-Wschodniej Azji. Kurkuma otrzymywana jest z rośliny (podobnej nieco do imbiru) zwanej ostryżem. Dzięki obecności kurkuminy - substancji, której zawdzięcza swój kolor - wykazuje tak liczne, pozytywne oddziaływanie na nasz organizm. Dlatego po suplementy z jej udziałem sięga się coraz częściej. Kurkumę najczęściej wykorzystuje się w kuchni w formie sproszkowanej, ale korzenie można spożywać na surowo. Przyprawa ta ma ciekawy, mocny, lekko pikantny i rozgrzewający smak, który idealnie wkomponuje się w posiłki z daniami mięsnymi oraz rybnymi, nadając naszym daniom lekko korzennego zapachu i ciekawego aromatu.

Właściwości kurkumy

kurkuma

Zastosowanie Kurkumy

National Center for Biotechnology Information w swoich licznych publikacjach naukowych, których jest obecnie ponad 3 tysiące udowadnia, że Kurkuma posiada silne właściwości farmakologiczne. Badania te zostały przeprowadzone na ludziach, zwierzętach, ale także są to badania in vitro. Dalsze badania są nadal prowadzone nad nowymi właściwościami tej niepozornej przyprawy.

Dawkowanie

Wprowadzając kurkumę do swojej suplementacji warto zwrócić uwagę na kilka aspektów, między innymi na jakość, ilość, a także opinie producenta. Najlepiej przyjmować ją podczas posiłków zawierających tłuszcze. Sięgajmy po suplementy, które w swoim składzie zawierają wyciąg z kłącza kurkumy.

Dr. Michael H. Greger zaleca jej stosowanie w dawkach około 1/4 łyżeczki (około 1,5 g) lub 6 mm świeżego kłącza. Taka ilość może znaleźć się w zdrowej, codziennej diecie. Taka dawka jest w pełni bezpieczna nawet, gdy spożywamy inne zioła, czy przyprawy.

Jeśli mamy kamienie to należy zachować ostrożność, bo mogą pojawić się boleści ze strony układu pokarmowego. Oczywiście, że co za dużo to niezdrowo. Czasem większe dawki są rekomendowane, ale w przypadku poważnych schorzeń kurkumę warto wprowadzać po konsultacji z lekarzem. Dawki terapeutyczne wynoszą między 2 a 3 g. Suplementów tych nie zaleca się kobietom w ciąży, karmiących piersią, a także dzieciom.

Z czym łączyć kurkumę?

Kurkumę należy przyjmować podczas posiłku, gdyż innym przypadku mogą wystąpić nudności. 

Warto dodać piperynę, gdyż badania kliniczne udowodniły, że substancje odżywcze zawarte w kurkumie najlepiej wchłaniają się w jej towarzystwie i poprawiają jej przyswajalność. Z powodzeniem można łączyć ją z suplementami podnoszącymi odporność, chociażby czosnkiem, czy witaminą D, a także C oraz z grupy B. Oczywiście, jeśli przyjmujemy leki na cukrzycę, na cholesterol, czy obniżające ciśnienie krwi, najpierw konsultujemy dawkę z lekarzem, gdyż właściwości kurkumy plus dodatkowe leki, które zażywamy na stałe, mogą mieć działania niepożądane.

Podsumowanie:

Badań i publikacji naukowych na temat właściwości kurkumy jest mnóstwo. To jedna z najbardziej zbadanych przypraw. Z całą pewnością kurkuma nie jest lekarstwem na wszystkie dolegliwości. Zdrowa dieta oraz aktywność fizyczna powinny być dla nas priorytetem w utrzymaniu doskonałego zdrowia. Jednak na pewno używanie kurkumy w naszej codziennej diecie pomoże w utrzymaniu zdrowia i poprawieniu samopoczucia. Warto jednak zwracać uwagę na to, jakie suplementy kupujemy. Wybierajmy te u sprawdzonych producentów.

Łukasz Domeracki - mgr inż. technologii żywności i żywienia człowieka

Oceń: 5,00 / 3

Warto przeczytać

Komentarze (0)
Pięć najgorszych składników w przetworzonej żywności

Dlaczego nie ma jednej "najlepszej" diety?

Dieta wegańska. Czy można budować mięśnie na diecie roślinnej?