SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

ZASADY BUDOWY LEKCJI, A BUDOWA ZAJĘĆ KULTURYSTYKI

temat działu:

Trening dla zaawansowanych

słowa kluczowe: , , , , ,

Ilość wyświetleń tematu: 28887

Nowy temat Wyślij odpowiedź
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Banan BOSS FORUM Administrator
Ekspert
Szacuny 11373 Napisanych postów 72640 Wiek 37 lat Na forum 21 lat Przeczytanych tematów 958107
nie wiem czy to się komuś przyda ale nawiązując do mojego tematu, który z 3 tyg. temu to umieściłem...z prośbą o pomoc , daje pierwszy z dwóch moich referatów na przedmiot metodyka wychowania fizycznego (może jednak jakiemus przyszlemu studentowi AWFu sie przyda)
ps. sorry za błędy ale przepisywałem to na szybko w kawiarence, bez sprawdzania pisowni

ZASADY BUDOWY LEKCJI, A BUDOWA ZAJĘĆ KULTURYSTYKI

Podstawową formą pracy w zakresie wychowania fizycznego jest jednostka lekcyjna. Posiada ona swoistą budowę , dostosowaną do właściwości fizjologicznych i psychicznych ucznia. Ogólny ramowy schemat lekcji nazywany jest tokiem lekcyjnym. Sugeruje on. jaka powinna być kolejność zabaw i gier oraz rodzaj ćwiczeń, aby lekcja spełniała postulaty zdrowotno - higeniczne i pedagogiczne, aby uwzględniała zasady budowy lekcji wychowania fiycznego, czyli zasadę wszechstronności, zasadę zmienności pracy mięśniowej i zasadę stopniowania natężenia wysiłku na lekcji.

Budowa lekcji wychowania fizycznego - uwzględniająca zajęcia z kulturystyki:

1. Zorganizowanie grupy i sprawdzenie gotowości do zajęć - podstawowy punkt, bez którego nie powinna się zacząć żadna lekcja wychowania fizycznego, tym bardziej na siłowni; zorganizowanie grupy czyli zbiórka w szeregu, powitanie, sprawdzenie liczby ćwiczących, kontrola ubioru i czystości ciała.

2. Motywacja do udziału w zajęciach - czego będziemy się uczyć i dlaczego; podanie tematu oraz celów lekcji, motywacja do aktywnego udziału w lekcji; wytłumaczenie uczniom, iż zajęcia z kulturystyki są bardzo pomocne (np. przy rozwijaniu poszczególnych cech motorycznych) i przydatne, chociażby dlatego iż odpowiednio przeprowadzane poprawiają wygląd naszego ciała i 'dbają' o harmonijny rozwój sylwetki.

3. Rozgrzewka, rozwój psychomotoryki i zadania korektywne - odpowiednie rozgrzanie mięśni i stawów przed przystąpieniem do ćwiczeń na siłowni, to sprawa obligatoryjna; w przypadku zajęć z kulturystyki trzeba temu punktowi poświęcić jeszcze więcej uwagi, niż w przypadku "zwykłej" lekcji wychowania fizycznego; podstawową sprawą w lekcjach przeprowadzanych na siłowni jest nauka trzymania prostych pleców oraz podstaw "fizjologicznego" obchodzenia się z ćwiczeniami/sprzętem; te informacje powinny być zawarte jako powtarzane elementy na każdej rozgrzewce

4. Kształtowanie umiejętności i doskonalenie sprawności w różnych zakresach - czyli główna część lekcji, w której należy skupić się na doskonaleniu poszczególnych elementów w zajęciach na siłowni; najważniejsze umiejętności z tej edukacji, będą odnosiły się do następujących ćwiczeń:
- przysiad ze sztangą (umieszczony celowo na początku, ponieważ opanowanie go w wielkim stopniu ułatwia późniejszą naukę martwego ciągu i wyciskania nad głowę, szczególnie jeśli jest to przysiad przedni, tj. przysiad ze sztangą trzymaną z przodu na barkach)
- martwy ciąg
- wyciskanie sztangi ponad głowę
- uginanie ramion ze sztangą podchwytem
- ćwiczenia ważne w korekcji wad postawy, jak ćwiczenia mięśni brzucha i podciągania sztangi/hantli w opadzie tułowia do brzucha (zaangażowane głównie mięśnie grzbietu)

Opanowanie tych ćwiczeń nie tylko prowadzi do ogólnej poprawy sprawności, ale również tworzy fundament do opanowania niemal każdego kolejnego ruchu.

5. Uspokojenie fizjologiczne i emocjonalne organizmu - np. krótka zabawa uspokajająca, w celu przywrócenia spokojniejszego tętna i wyciszenia organizmu, nauka prawidłowego oddychania; w zajęciach kulturystyki również bardzo ważne są ćwiczenia rozciągające poszczególne partie mięśniowe po skończonym treningu - nie powinniśmy o tym zapominać, jak to często bywa na innych lekcjach wychowania fizycznego.

6. Czynności organizacyjne i wychowawcze związane z zakończeniem lekcji - omówienie zajęć na siłowni, pochwała uczniów najlepiej wykonujących dane ćwiczenia oraz ocena całościowa grupy, omówienie błędów.

7. Nastawienie ucznia do podejmowania samodzielnych działań związanych ze zdrowiem, rekreacją i sportem - zachęcenie do regularnych ćwiczeń na siłowni w czaie wolnym, nakłonienie o dbanie - o własne ciało, nie tylko samemu ale także o namówienie rodzeństwa czy pójscia na siłownię z rodzicami.


Powyższe przedstawienie budowy lekcji kulturystyki jest ściśle powiązane z zasadami budowy lekcji:

a) Zasadą wszechstronności: wskazuje ona nauczycielowi na konieczność doboru w każdej lekcji takich środków, które zapewniałyby wszystkim uczniom możliwość wszechstronnego rozwoju przez właściwe oddziaływanie na jego sfery: motoryczną, intelektualną, moralno - społeczną. Zgodnie z tą zasadą nauczyciel na lekcji - w tym przypadku na lekcji kulturystyki - powinien:
* uwzględnić zadanie w zakresie przekazywania wiadomości, umiejętności, kształtowania sprawności fizycznej i psycho-motorycznej, dbać o prawidłową postawę ciała - jest to bardzo ważne w przypadku zajęć na siłowni, ponieważ złe nawyki w wykonywaniu niektórych ćwiczeń mogą spowodować w przyszłości skrzywienia kręgosłupa i wady postawy, także podstawową sprawą jest nauka trzymania prostych pleców, nie robienie tzw. "kociego grzbietu"; nauczyciel powinien także akcentować elementy ogólno-wychowawcze (w zależności od celów lekcji, zmienia się proporcje między nimi)

* uwzględnić zadania kierowane przez siebie, jak również wymagać znacznej samodzielności od uczniów, z zachowaniem na siłowni szczególnej ostrożności i podstawowych zasad bezpieczeństwa, np. nie można w żadnym wypadku wychodzić z sali, zostawiając uczniów samych z przyrządami, ciężarami, maszynami, atlasami i gryfami, może to być tragiczne w skutkach, szczególnie gdy zajęcia odbywają się z młodszymi wiekowo grupami

* wykorzystywać przybory i przyrządy zarówno typowe (np. ekspander, hantelki, drążek, drabinki) jak i nietypowe (suwnice Smith'a, specjalistyczne przyrządy do treningu danych partii mięśniowych np. do trenowania mięśni ud - maszyny do wypychania nogami lub prostowania mięśni czworogłowych ud)

* wprowadzić wszystkie rodzaje ćwiczeń kształtujących, a przede wszystkim te z wykorzystaniem przyborów

* wprowadzić ćwiczenia użytkowe = utylitarne, czyli podstawowe formy ruchu jak np. bieg, chód, skoki - podczas rozgrzewki, czy odpowiednie ćwiczenia rozciągające poszczególne partie mięśniowe po skończonym treningu kulturystycznym (w żadnym wypadku nie stosować rozciągania przed rozgrzewką!)

b) Zasadą zmienności pracy mięśniowej - podstawowym założeniem tej zasady jest zapewnienie na lekcji wychowania fizycznego bezpieczeństwa przez przeciwdziałanie kontuzjom mogącym wystąpić na skutek przeciążenia nadmiernie obciążanych grup mięśni; należy pamiętać również, że brak zainteresowania ucznia zajęciami, może powodować znużenie i obniżenie poziomu motywacji, zgodnie z tą zasadą nauczyciel powinien:
* układać ćwiczenia w takiej kolejności, aby każde następne miało odmienny wpływ na aparat ruchu (nie stosować bezpośrednio po sobie ćwiczeń wpływających na tą samą grupę mięśniową lub zdolność motoryczną); kolejność wykonywania ćwiczeń na lekcji kulturystyki ma istotny wpływ na osiągane efekty, liczba możliwych kombinacji - układów w poszczególnych treningach jest niezliczona, jednak nauczyciel powinien trzymać się sprawdzonych wariantów:
- w pierwszej kolejności wykonywać ćwiczenia na duże grupy mięśniowe,
- na początku wykonywać ćwiczenia złożone (jak: wyciskania, przysiady), w drugiej kolejności ćwiczenia izolowane (jak: np. rozpiętki)

* stosować zmienność treści i metod oraz form organizacyjnych lekcji - w przypadku lekcji kulturystyki można trenować nie tylko na siłowni, ale również na sali gimnastycznej, holu, czy nawet na powietrzu z wykorzystaniem odpowiednich przyborów, przedmiotów lub pomocy współćwiczącego

* przeplatać ćwiczenia o dużym stopniu trudności (np. przysiad ze sztangą) z łatwiejszymi (np. prostowanie mięśni czworogłowych ud siedząc na maszynie) oraz ćwiczenia wymagające znacznego skupienia uwagi (np. wyciskanie sztangi na ławce skośnej) z ćwiczeniami znanymi, atrakcyjnymi (np. pompki)

c) Zasadą stopniowania natężenia wysiłku na lekcji - racjonalnego wykorzystania lekcji; zasada ta mówi, że natężenie wynikające z odpowiednio dobranyh obciążeń intensywności lekcji powinno osiągnąć swoje maksimum ok. 3/4 czasu trwania lekcji; przechodzimy od ćwiczeń bądź ruchów na wybrane partie mięśniowe do ćwiczeń lub ruchów globalnych
* rozpoczynam lekcje od zadań o małej intensywności do ruchów bardzo intensywnych
* zadania o znacznym ładunku emocjonanym należy umieszczać w części głównej lekcji, np. mini zawody w wyciskaniu sztangi na ławce płaskiej
* przekazywanie wiadomości z zakresu kultury fizycznej nie może odbywać się kosztem innych zadań ruchowych lekcji, wiedza do opanowania przez ucznia zawsze powinna łączyć się z konkretnym działaniem w sferze motorycznej.


Literatura:
1. S.Strzyżewki "Teoria i metodyka wychowania fizycznego"
2. Metodyka wychowania fizycznego w reformowanej szkole pod redakcą Michała Bronikowskiego.
3. S.Strzyżewski "Proces wychowania w kulturze fizycznej" WSiP, Warszawa 1986r.

Dziękuję również chłopakom, którzy udzielali się w poprzednim temacie; pomogliście mi znacząco - naprowadzając na odpowiedni tok myslenia

jak temat tu nie pasuje to usuńcie ,tak dałem dla zabawy
niedługo będę miał skończony drugi..
Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120

PRZYSPIESZ SPALANIE TŁUSZCZU!

Nowa ulepszona formuła, zawierająca szereg specjalnie dobranych ekstraktów roślinnych, magnez oraz chrom oraz opatentowany związek CAPSIMAX®.

Sprawdź
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 6 Napisanych postów 851 Na forum 18 lat Przeczytanych tematów 13195
kompletnie nie znam się na tym , ale przeczytałem całe i wygląda si
fajnie że wkleiłeś , może się komuś przyda
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Banan BOSS FORUM Administrator
Ekspert
Szacuny 11373 Napisanych postów 72640 Wiek 37 lat Na forum 21 lat Przeczytanych tematów 958107
dzięki , mozliwe jak ktos bedzie szukal podobnego tematu chociazby w google, to jakby nie patrzec ma gotową pracę - jeszcze nie wiem na jaką ocene ale to mniej wazne
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 15 Napisanych postów 3352 Wiek 34 lat Na forum 18 lat Przeczytanych tematów 46894
też się na tym nie znam ale czyta się fajnie i wydaje mi się że dobrze jest to napisane czytelnie i wiadomo o co biega. Ni na pewno się przyda
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 5 Napisanych postów 359 Na forum 20 lat Przeczytanych tematów 28295
Czyli to jest konspekt lekcji treningowej, robilem taki wczoraj na metodyce rekreacji z tym ze do innych zajec. Z tym ze w moim kospekcie na poczatku jest jeszcze osnowa.
Ale fajnie ze to ulozyles bo zastanawilem sie jak by wygladala wlasnie taka lekcja i mialem sprobowac powalczyc z ulozeniem czegos takiego a teraz juz mam przyklad i wiem i co chodzi


Zmieniony przez - tony000 w dniu 2007-01-31 11:11:56
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 6 Napisanych postów 851 Na forum 18 lat Przeczytanych tematów 13195
i przydało się komuś :)
tylko , że w praktyce lekcje wyglądają inaczej - "macie piłke łapcie"
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Znawca
Szacuny 42 Napisanych postów 6988 Na forum 18 lat Przeczytanych tematów 52689
"pochwała uczniów najlepiej wykonujących dane ćwiczenia"

majac za soba pare ksiazek o motywowaniu nie moge sie z tym zgodzic , cala reszta spoko

-World belongs to strong and brutal-

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Banan BOSS FORUM Administrator
Ekspert
Szacuny 11373 Napisanych postów 72640 Wiek 37 lat Na forum 21 lat Przeczytanych tematów 958107
tony000 nie tony to nie jest konspekt, tylko zasady budowy lekcji w odniesieniu do lekcji na siłowni co do konspektu był taki temat, ale kumpel mnie uprzedził i on to zrobił, dokladnie mial jako zadanie opisac natężenie wysiłku na lekcji 'kulturystyki' i przedstawić przykladowy konspekt takiej lekcji, był to wg mnie prosty referat..bo wiadomo ,ze nie moze dac najwiekszego natezenia na poczatku czy na samym koncu lekcji , tylko tak gdzie w po polowie zajec (blizej 3/4)

Ten referat mial dokladnie taki tytuł , jak tytuł tego artykuliku, wiec to mimo wszystko inna troche sprawa...chociaz ogolnie konspekt, tok , osnowa, budowa lekcji - wszystko to jest do siebie bardzo zbliżone, ale mimo wszystko występują mniejsze/bądź wieksze roznice.
Ale na pewno na tym co opisalem, mozna bez problemu rozpisac caly konspekt, bo punkt po punkcie masz opisane co ma byc na takiej lekcji-trzeba tylko dobrac odpowiednie cwiczenia, napisac ewentualnie wskazowki/uwagi metodyczne w jednej z rubryk i gotowe ;)

FU - ogolnie staralem sie to pisac takim prostym , zrozumialym jezykiem , mam nadzieje ze pani Doktor hab. która bedzie sprawdzała tą pracę spodoba się chociaz troche hrhrh

co do samej lekcji wych.fiz. wszystko zalezy od nauczyciela , ja mialem akurat szczescie i lekcje wf prowadzone u mnei byly na wysokim poziomie, chociaz mialem tez takie typa co wlasnie rzucał nam piłkę i mówił 'mata i grajta'

Zmieniony przez - banan14_88 w dniu 2007-01-31 11:26:28
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 5 Napisanych postów 359 Na forum 20 lat Przeczytanych tematów 28295
Moze sie zle wyrazilem bo chodzilo mi o plan budowy konspektu, bo konspekt sam w sobie to juz dokladne opisy cwczen, liczba powtorzen, czas itp
To co napisales napewno pomoze komus kto bedzie mial cos takiego napisac, tylko bobrze by bylo zeby wiedzial ze cos takiego tu jest
...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
WODYN TRENING
Ekspert
Szacuny 294 Napisanych postów 14936 Wiek 43 lat Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 31442
https://www.sfd.pl/Metodyka_wychowania_fizycznego-t310656-s3.html

Zmieniony przez - WODYN w dniu 2007-01-31 15:44:52

DO 26 MARCA 2011 MAM URLOP.

1)Spiesz sie powoli! 2)Masa Podstawa sily, sila podstawa treningu na mase! 3)Naturalny ruch=wiekszy Ciezar!

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 9 Napisanych postów 1422 Wiek 32 lat Na forum 17 lat Przeczytanych tematów 11303
Ja chciałem AWF ale jednak nie wiem czy pójde do liceum na biol-chem... niechce mi się kuć tego wszystkiego. Pójde na humana a potem na filozofie albo co innego a przecież nie przeszkodzi mi to ćwiczyć. Chociaż bardzo lubie biologie (tzn. o człowieku) to jednak te kucie mnie przeraża i wydaje mi się, że ciężko by mi tam było. Human jest najłatwiejszy a ja się na niego nadaje. Nie jestem ścisłym umysłem .

Ładna praca... sog

Szczyt siły - wyprostować gryf łamany.

Faceci rodzą się piekni, kobiety muszą się malować .

Nowy temat Wyślij odpowiedź
Następny temat

redukcyjne FBW od oceny

WHEY premium