SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

Typy rowerów

temat działu:

Inne dyscypliny

słowa kluczowe: ,

Ilość wyświetleń tematu: 50765

Nowy temat Wyślij odpowiedź
...
Napisał(a) Temat przeniesiony przez zaborek z działu Sporty Extremalne.
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 7 Napisanych postów 8031 Na forum 22 lat Przeczytanych tematów 28851
Zapewne dla przeciętnego "zjadacza chleba" wszystkie rowery są takie same - dwa koła kierownica i siodełko, ale przecież każdy dwukołowiec napędzany siłą mięśni ma swoje charakterystyczne cechy, pozwalające dość łatwo rozpoznać do jakiej jazdy i terenu jest przeznaczony. Większość ludzi tego nie dostrzega, ponieważ nie wie, jakie szczególne elementy wyróżniają dany typ roweru. Poniżej przedstawiam krótki przewodnik dla osób, które pragną poszerzyć swoje wiadomości na temat tych niezastąpionych pojazdów.


GÓRSKI
MTB (skrót od angielskiej nazwy mountain terrain bike) był projektowany z myślą o tych, którzy chcą jeździć w trudnym terenie, pokonując wzniesienia i strome zjazdy. Rower taki ma koła o średnicy 26 cali, grube opony o szerokości od 1.95 do 2.5 cala z wystającym protektorem oraz systemem biegów, w którego skład wchodzą: manetki, dwie przerzutki i koła łańcuchowe. Tego typu jednoślad, zależnie od zastosowanego osprzętu, ma 21,24 lub 27 przełożeń, umożliwiających jazdę z różną prędkością. Przednia przerzutka obsługuje trzy koła łańcuchowe, zaś tylna odpowiednio siedem, osiem lub dziewięć. W rowerach górskich wyróżnia się hardtaile (zdjęcie 1)przeznaczone do cross country, czyli do typowej jazdy górskiej, które mogą być wyposażone w przedni amortyzator lub sztywny widelec, i fullsuspensiony(zdjęcie 2- to jest taki zagraniczny full, taki full wypas u nas inaczej wyglądają), mające pełną amortyzację przedniego i tylnego koła. Tzw. fule mogą być stosowane także do freeride'u, czyli ostrej jazdy z dużą ilością skoków. W takim przypadku rower ma zazwyczaj amortyzatory o dużym skoku oraz szeroką kierownicę. Specjalistyczną grupę w fulach wykorzystywaną w sporcie wyczynowym tworzą rowery do zjazdu - downhillu(zdjęcie 3). Mają one tylko tylną przerzutkę i jedno koło łańcuchowe w mechanizmie korbowym, duży skok amortyzatorów (od 150 do 210 mm), szerokie, 2.5-calowe opony oraz duży ciężar, aż około 17kg.


BMX

Ten mały, zwinny, lecz niepozorny rowerek nadaje się do używania głównie w miastach, choć prawdziwi zapaleńcy wykorzystują go do skoków po skałkach w wysokich górach. Z powodu małych, 20-calowych kółek i tylko jednego biegu rower taki nie nadaje się do przemierzania dużych odległości, ani do typowej jazdy górskiej. W sporcie używa się BMX-ów do trialu(zdjęcie 4), czyli pokonywania trudnych przeszkód głównie przez skakanie, a także do popisowych skoków i trików na rampach. Taki BMX, zwany freestylowym, wyposażony jest w rotor, dzięki któremu możemy wielokrotnie obracać kierownicę bez splątania się linek hamulcowych oraz tzw. pegi krótkie rurki umieszczone przy osiach kół, umożliwiające wykonywanie rozmaitych sztuczek.


SZOSOWY

Jest to rower przeznaczony do jazdy w terenie płaskim i lekko górzystym, po dobrych jakościowo drogach twardych, takich jak asfalt. Ma duże koła o 28 calowej średnicy z ultra wąskimi, gładkimi oponami bezdętkowymi, tzw. szytkami, mającymi małe opory toczenia. Jego charakterystyczną cechą jest wygięta kierownica o kształcie zbliżonym do baranich rogów. Szosówki (zdjęcie 5)mają mniejszą liczbę przełożeń niż rowery górskie (od 14 do 18) - dwa koła zębate w mechanizmie korbowym oraz 7, 8 lub 9 kółek zębatych z tyłu. Takim sprzętem możemy się przemieszczać na duże odległości, jednak nie jest zbyt wygodny z powodu pochylonej pozycji cyklisty.


TREKKING

Można go określić jako połączenie roweru szosowego z górskim(zdjęcie 6); montowany w nim osprzęt jest podobny do tego, w jaki wyposażone są MTB, zaś dużej średnicy koła (28 cali), i wąskie opony są zbliżone do tych stosowanych w szosówkach. Opony mają już lekko zarysowany bieżnik, co zapewnia lepszą przyczepność w różnych warunkach pogodowych. Dzięki uniwersalności trekkinga oraz geometrii ramy, zapewniającej wygodną pozycję rowerzysty, ma on szerokie zastosowanie dla celów rekreacji i turystyki, także tej zaawansowanej, kiedy z zamontowanymi sakwami przemierzamy tysiące kilometrów. Klasyczny trekking posiada bagażnik, oświetlenie i błotniki. Możemy także spotkać bardziej sportową wersję tego typu roweru - tzw. cross, który nie ma wyposażenia dodatkowego. Obecnie coraz częściej oba te rodzaje mają także przedni amortyzator o małym skoku, dzięki czemu jazda jest bardziej komfortowa.


MIEJSKI

(Nie mylić z strażnikiem miejskim)DJak sama nazwa wskazuje, jest to rower przystosowany dla potrzeb miasta. Rama, przeważnie bez prostej górnej rury(zdjęcie 7), zapewnia zarówno łatwe wsiadanie jak i zsiadanie. Pozycja rowerzysty jest bardzo wygodna, dzięki miękkiemu, szerokiemu siodełku oraz małej odległości między nim a kierownicą. Średnica stosowanych kół to najczęściej 26 lub 28 cali, z oponami o szerokości 1,75 cala i lekko zaznaczonym bieżniku. Liczba biegów jest zależna od montowanej tylnej piasty. Bagażnik oraz dość często przyczepiane siatki na koła pozwalają bezpiecznie przewozić zakupy. Przednie i tylne oświetlenie oraz błotniki także należą do podstawowego wyposażenia rowerów miejskich. Najbardziej ekskluzywne z nich mają nawet pełną amortyzację - przedniego i tylnego koła.


CRUISER

W zamierzeniach miał on służyć do jazdy po plażach, jednak jego uniwersalność spowodowała, że coraz częściej możemy spotkać go również na polnych i asfaltowych ścieżkach. Charakterystyczną cechą tego roweru jest rama o ciekawym, wygiętym kształcie i zakrzywiona kierownica(zdjęcie 8). Ma on 26 calowe koła z grubymi oponami bez bieżnika. Cruisery występują z siedmioma, czterema lub jednym biegiem, w zależności od zastosowanego osprzętu. Często w standardzie wyposażone są w błotniki i bagażnik. Wygodne siodełko oraz wyprostowana, komfortowa pozycja pozwala w pełni delektować się jazdą.

Art. Ten zeskanowałem parę lat temu z jakieś gazety(nazwy nie pamietam). Troche go przerobiłem i oto jest.



Podsumowując w Extreme temat rowerów będzie sie często powtarzał i byśmy prosili (my rowerowcy)o to żeby pisać tylko o tych pierwszych dwóch typach rowerów. A o reszcie do Ogólnorozwójówki zapraszam. Chyba że ktoś uważa za coś Extramalnego jazdę Cruiserem po mieście w godzinach szczytu to się z nim nie będziemy kłócić.


Pozdrawiam

Na www.sfd.pl od sierpnia 2001 roku!

--- To miejsce na Twoją reklamę---

Moderator:
-Sporty Extremalne-
-Rowery-

Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120

PRZYSPIESZ SPALANIE TŁUSZCZU!

Nowa ulepszona formuła, zawierająca szereg specjalnie dobranych ekstraktów roślinnych, magnez oraz chrom oraz opatentowany związek CAPSIMAX®.

Sprawdź
...
Najnowsza odpowiedź. Aktualizacja:
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 2 Napisanych postów 3098 Na forum 21 lat Przeczytanych tematów 6141
a ja bym powiedział że taki rower z marketu jest bardziej wyczynowy niż Wam się zdaje a to dlatego że na takim market-owym jest bardziej niebezpiecznie jeździć po prostej jezdni niż na naprawdę profesionalnym po różnych stromych i niebezpiecznych zboczach

...::: zapraszam do mojego postu :::... >>> https://www.sfd.pl/topic.asp?topic_id=57763  Matrix RuLeZzZzzZzz...!!!

...

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 7 Napisanych postów 8031 Na forum 22 lat Przeczytanych tematów 28851


1

Pozdrawiam

Na www.sfd.pl od sierpnia 2001 roku!

--- To miejsce na Twoją reklamę---

Moderator:
-Sporty Extremalne-
-Rowery-

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 7 Napisanych postów 8031 Na forum 22 lat Przeczytanych tematów 28851


2

Pozdrawiam

Na www.sfd.pl od sierpnia 2001 roku!

--- To miejsce na Twoją reklamę---

Moderator:
-Sporty Extremalne-
-Rowery-

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 7 Napisanych postów 8031 Na forum 22 lat Przeczytanych tematów 28851


3

Pozdrawiam

Na www.sfd.pl od sierpnia 2001 roku!

--- To miejsce na Twoją reklamę---

Moderator:
-Sporty Extremalne-
-Rowery-

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 7 Napisanych postów 8031 Na forum 22 lat Przeczytanych tematów 28851


4

Pozdrawiam

Na www.sfd.pl od sierpnia 2001 roku!

--- To miejsce na Twoją reklamę---

Moderator:
-Sporty Extremalne-
-Rowery-

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 7 Napisanych postów 8031 Na forum 22 lat Przeczytanych tematów 28851


5

Pozdrawiam

Na www.sfd.pl od sierpnia 2001 roku!

--- To miejsce na Twoją reklamę---

Moderator:
-Sporty Extremalne-
-Rowery-

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 7 Napisanych postów 8031 Na forum 22 lat Przeczytanych tematów 28851


6

Pozdrawiam

Na www.sfd.pl od sierpnia 2001 roku!

--- To miejsce na Twoją reklamę---

Moderator:
-Sporty Extremalne-
-Rowery-

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 7 Napisanych postów 8031 Na forum 22 lat Przeczytanych tematów 28851


7

Pozdrawiam

Na www.sfd.pl od sierpnia 2001 roku!

--- To miejsce na Twoją reklamę---

Moderator:
-Sporty Extremalne-
-Rowery-

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 7 Napisanych postów 8031 Na forum 22 lat Przeczytanych tematów 28851


8

Pozdrawiam

Na www.sfd.pl od sierpnia 2001 roku!

--- To miejsce na Twoją reklamę---

Moderator:
-Sporty Extremalne-
-Rowery-

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 4 Napisanych postów 4473 Na forum 21 lat Przeczytanych tematów 18798
No teraz cos odemnie jak sie dziela mtb (sam pisalem wiec poprawcie jak zapomnialem czegos)

hardy - rowery bez amortyzatow . Tu jest duzo rodzajow . Hardy do
dual slalomu
trailu
zwyklego mtb
delikatne xc (crosscountry)

halfhardy - glownie rowery z dualowymi ramami i przednim amorkiem o skoku gora 60 mm
do tego rowery do streetu i roznych sztuczek

sztywne ramy z przednim amortyzatorem .
Tu jest tego duzo
rowery do dual slalomu
do zawodowego i amatorskiego crosscountry
do zwyklej jazdy
freeride na hopkach - ( tu wlasciwie sie nie roznia niczym od rowerow xc )
fulle (tego jest chyba najwiecej)
ultralekkie fule do dual slalomu i XC
zwykle fulle do jezdzenia po ulicach (wlasciwie mozna to nazwac xc)
freeride i semi-dh-rowery z solidna rama i amoryzatorami ze skokiem miedzy 100-150 mm grube opony
downhill - najsolidniejsze i najciezsze rowery , bardziej podobne do motoru . Kola do 3 cali grubosci skok amortyzatorow miedzy 150 do nawet 300 srednio ok 200 .
Siodelko duzo nizej od kierownicy i bardzo czestokola 24 ( a jeszcze czesciej tylko tylne kolo 24 a przednie 26 ) . Ceny profesjonalnych rowerow zczynaja sie od 12 tys zl .

"Nie mozna mówić o Hitlerze ,że był głupkiem
Głupek nie zdobywa połowy świata" - Moj nauczyciel od historii.

" Życie jem jak Milkę ,
Bo wiem że jestem lśnieniem
I oka mgnieniem że będę wspomnieniem "

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 4 Napisanych postów 4473 Na forum 21 lat Przeczytanych tematów 18798
Aha co do ciezaru to 17 kg to jest ultralekki jak na dh . To freeride tyle waza a dh srednio 20 kg (ten gianta jest jednym z najlzejszych a wazy 19 kg) .
Same widelce potrafia wazyc 5 kg .

"Nie mozna mówić o Hitlerze ,że był głupkiem
Głupek nie zdobywa połowy świata" - Moj nauczyciel od historii.

" Życie jem jak Milkę ,
Bo wiem że jestem lśnieniem
I oka mgnieniem że będę wspomnieniem "

Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

skakanie do wody na rowerze

Następny temat

ROLKI

WHEY premium