SFD.pl - fitness, kulturystyka, trening, dieta i suplementacja sfd sklep ikona SKLEP z odżywkami

SFD.pl Kuchnia SFD

Dodaj odpowiedź

Smażenie na oleju

Wysłana -
georgu
E tam nie wiem czy nadal ale kiedyś ulubiony olej Karmiego


A kto to jest Karmi i jak ustosunkuje się do tego?
69,6% kwasów tłuszczowych omega 6 typu LA
0,1% kwasów tłuszczowych omega 3 typu ALA
stosunek omega 3 do omega 6: 1:696 na korzyść omega 6 (przy czym stosunek ten powinien wynosić maks. 1:5 na korzyść omega 6)
A co najważniejsze, pomijając już dobijający stosunek kwasów omega, skoro ten olej składa się praktycznie w 70% z tłuszczy PUFA to jak niby ma się nadawać do smażenia?
Wysłana -
To była forma żartu Mówiłem o Michale Karmowskim
Wysłana -
OK :D Zastanawia mnie czym ludzie kierują się wynajdując takie "cudowne produkty"? Wystarczy dokonać podstawowej analizy i wszystko widać. A z mojej analizy wynika, że olej z pestek winogron to 3 z kolejności, najgorszy olej będący źródłem tłuszczów PUFA. Zaraz po oleju szafranowym (z krokosza) i słonecznikowym.
Wysłana -
Zauważ, że ludzie nie potrafią podjąć takiej podstawowej wiedzy
Wysłana -
georgu
Zauważ, że ludzie nie potrafią podjąć takiej podstawowej wiedzy


No i właśnie dlatego wrzuciłem już pierwszy "przewodnik" po tłuszczach PUFA i prawdopodobnie będę wrzucał kolejne, a przynajmniej jeśli chodzi o tłuszcze PUFA bo to bardzo ważny temat. Tłuszcze PUFA mogą być filarem zdrowia lub je zrujnować... wszystko zależy od tego czy podejdziemy do nich z głową. A są i tak tłuszczami z grupy NNKT (tzw. witamina F), więc ich podaż w diecie jest w zasadzie niezbędna. Szkoda po prostu niszczyć sobie zdrowia takimi prostymi błędami, a już smażenie na oleju z pestek winogron czy rzepakowym to bluźnierstwo i oczy mi krwawią jak czytam takie coś :D Miejsce pestek winogron jest w produkcji wina :P Nie jako źródło oleju.
Wysłana -
Czy smażenie na smalcu / maśle klarowanym / oleju kokosowym jest mniej zdrowe niż smażenie na PAM lub w ogóle bez tłuszczu ?
Dopiero co się naczytałem, że te 3 powyższe są super do smażenia i każdy ich używa.
Wysłana -
ernie1234
Czy smażenie na smalcu / maśle klarowanym / oleju kokosowym jest mniej zdrowe niż smażenie na PAM lub w ogóle bez tłuszczu ?
Dopiero co się naczytałem, że te 3 powyższe są super do smażenia i każdy ich używa.



olej kokosowy i masło klarowane >>> smalec

Smalec to tłuszcz nasycony długołańcuchowy - ciężkostrawny, wymaga żółci do trawienia. Dwa pozostałe to tłuszcze średniołańcuchowe, lekkostrawne, nie wymagają żółci do trawienia, poza tym posiadają szereg innych korzyści zdrowotnych.
Smażenie na ww jest zdrowe, moim zdaniem nawet zdrowsze niż bez tłuszczu, gdyż kiedy smażymy bez tłuszczu to w sumie potrawa "przypala się" powierzchniowo. Porównując to do tłuszczy - nierafinowane tłuszcze mają niską temperaturę dymienia, więc analogicznie produkt smażony bez tłuszczu bezpośrednio na patelni ma jeszcze niższy punkt dymienia (szybko się przypala), bo nie ma między patelnią, a produktem naturalnego nośnika temperatury jakim jest tłuszcz - więc sam produkt pełni rolę tego "nośnika temperatury". Znaczy to po prostu tyle, że smażąc na "patelniach beztłuszczowych" tak naprawdę "przypalamy powierzchniowo produkt", gdyż temperatura z patelni bezpośrednio przenosi się na produkt. W przypadku tłuszczu, temperatura z patelni przenosi się na tłuszczu, który, że tak to ujmę, "rozprowadza" tą temperaturę równomiernie na całą swoją powierzchnię, a dopiero potem przenosi na produkt. W przypadku smażenia beztłuszczowego, temperatura rozprowadzana jest poprzez bezpośrednie rozgrzanie wody i tłuszczu wewnątrz produktu, więc po prostu występuje teoretycznie większa degradacja substancji w produkcie, ponieważ dochodzi do większych "przegrzań" wewnątrz produktu. Nie wiem czy wytłumaczyłem to w miarę zrozumiale :P To jest tylko taka moja osobista teoria, jednak ja wolę używam tłuszczu, niż smażyć "na sucho", z wielu względów.

Tłuszcz jest naturalnym nośnikiem temperatury. Zdrowotność zależy głównie od tego w jakiej temperaturze smażymy i jak długo to trwa... No i oczywiście co smażymy. Ogólnie żadne smażenie zdrowe nie jest, jednak najlepiej robić to na olejach kokosowym i maśle klarowanym, w obydwu przypadkach rafinowanych.



Zmieniony przez - Arthass w dniu 2017-05-02 23:09:29

Zmieniony przez - Arthass w dniu 2017-05-02 23:10:19
Strona 2 z 2
Dodaj odpowiedź