SFD.pl NUTRIFARM&OLIMP

Dodaj odpowiedź

Ryz czy Ziemniaki??

Wysłana -


Czesc!
Zawsze myslalem ze kulturysta powinnien jesc RYZ a nie np. Ziemniaki !
Ale nie dawno od instruktora na silowni uslyszalem ze ziemniaki nie sa gorsze !! :] Maja potrzebne witaminy..

Wiec jak radzicie jesc Ryz i Ziemniaki czy np. Sam Ryz albo same ziemniaki oczdywiscie jako dodatek :]?? :):)
Wysłana -

Zarówno ryż jak i ziemniaki to bardzo dobre źródło nie tylko węglowodanów, ale i innych wartości odżywczych.
Ziemniaki są gatunkiem bylin należącym do rodziny psiankowatych, podobnie jak pomidory. Pochodzą z Ameryki Południowej i zanim zostały uznane jako roślina jadalna służyły częściej jako roślina ozdobna i lecznicza. Z czasem zaczęto ziemniaki dodawać do posiłków. Ich cenne wartości oraz niski koszt uprawy sprawiły, że stały się podstawą żywienia, ratując w ten sposób ubogą ludność od głodu i śmierci. Na dzień dzisiejszy ziemniaki to jeden z najpopularniejszych produktów dostępnych w sklepach, ale do samego spożycia wykorzystywane jest ledwo 20% z upraw. W dużej mierze stanowią one podstawę przetworów paszowych, część jest wykorzystywana do produkcji przetworów takich jak frytki, susze, kostki ziemniaczane, niewielki odsetek jest eksportowany.

Co ciekawe ziemniak składa się z części jadalnej i trującej – bulwa to ta jadalna część, natomiast liście, kwiaty i łodyga zawierają toksyczny składnik solaninę, która wywołuje zatrucie pokarmowe.
Ziemniak słynie z bogactwa takich składników odżywczych jak magnez, potas, fosfor, żelazo i wapń. Ma niską zawartość sodu, sporo błonnika oraz witamin (D,E,K,B1,B3,B6,C oraz kwas foliowy).

Odnośnie diety często słyszy się słowa „ziemniaki są tuczące”. Czy tak jest naprawdę? Niekoniecznie.
W 100g produktu mamy ok. 80 kcal, w tym niecałe 17g węglowodanów. Ważne jest natomiast w jaki sposób je poddajemy obróbce. Ziemniaki są bardzo chłonne zatem smażone na tłuszczu szybko nim nasiąkają. Najlepszym sposobem przyrządzenia będzie gotowanie i pieczenie i podawanie bez sosów, które mogą stanowić bardzo kaloryczny dodatek.


Ciekawe przepisy z Kuchni SFD:
sfd.pl - Bezglutenowa zapiekanka z selera
sfd.pl - Ziemniaczane frytki z pieca z dodatkiem tymiankowego majonezu


Ryż jest najpopularniejszym produktem wśród sportowców. Często słyszymy, że kulturyści to jedzą tylko ryż, kurczaka i brokuły co niekoniecznie jest prawdą. Nie da się jednak ukryć, że ryż jest bardzo popularnym źródłem węglowodanów i często się pojawia na naszych talerzach. Występuje wiele gatunków i form ryżu – dla nas najcenniejsze są te najmniej oczyszczone (np. ryż brązowy), ponieważ zawierają najwięcej wartości odżywczych tj. magnez, fosfor, żelazo, cynk, mangan, miedź, selen, witaminy z grupy B i kwas foliowy. Jest lekkostrawny i smaczny. Dla osób z problemami żołądkowymi istotne będzie to, że ma korzystny wpływ na trawienie, przeciwdziała biegunkom. Dodatkowo też reguluje poziom cukru we krwi.

Zarówno ryż jak i ziemniaki to doskonałe źródła węglowodanów. Różnią się od siebie przyswajalnością i wartościami, nie ma jednak przeciwskazań by oba produkty znalazły się w naszej diecie. Dla wielu osób ziemniaki będą bardziej sycące niż ryż co może się okazać cenną informacją dla osób redukujących. Sportowcy będący na masie muszą być świadomi, że aby zaspokoić zapotrzebowanie na węglowodany będą musieli zjeść dużą ilość ziemniaków – objętościowo znacznie więcej niż ryżu.

Dla porównania:
- 100g ziemniaków zawiera ok 17g węglowodanów
- 100g ryżu zawiera ok. 76g węglowodanów

Do poczytania:
http://www.sfd.pl/RYŻ_ile_wartości_po_ugotowaniu_-t367616.html
http://www.sfd.pl/Ile_można_trzymać_ryż_w_lodówce_-t850443.html
http://www.sfd.pl/torebka_100g_ryzu_po_ugotowaniu_czy_przed-t133426.html




Zmieniony przez - lubiekaszke w dniu 2016-11-08 03:18:16
Witaj, przygotowaliśmy kilka tematów które mogą Ciebie zainteresować:

Masz problem z przybraniem na wadze lub zgubieniem zbędnych kilogramów?

sylwia i emil Indywidualne plany dietetyczne i treningowe Sprawdź więcej
Wysłana -
Ziemniaki mają dość wysoki ingeks glikemiczny (gotowane prawie taki jak glukoza - aż 95) - więc nie powinny być podstawowym źródłem ww - łatwo od nich przybrać zbędny tłuszcz. Lepszy jest ryż - ma niższy IG, więcej białka, witaminy
Chociaż nie znaczy to że należy całkowicie wykluczyć ziemniaki z diety - ale jeżeli masz wybór - częsciej wybieraj ryż
Wysłana -
Jak wyzej...jednak nie ma to jak ryz, od zawsze byl w sumie podstawa zywienia kulturystow :>
Wysłana -
Na zmiane z ryzem dobre - bo przeciez nikty na samym ryzu nie bedzie jechal (przynajmniej ja bym niepotrafil).
Ludzie od zawze jedli ziemniaki i niebylo zle, szczegolnie dla harggainera sa dobrym pokarmem
Wysłana -
Zdecydowanie ryż. Powód jest dość prosty - ryż nie zawiera praktycznie w ogóle wody w suchej masie, węgli ok. 70%. Gotując go naciąga wodą, ale zauważ, że nie zmienia się to jakoś drastycznie (rzecz jasna, zależy od długości gotowania). Tymczasem ziemniaki jeszcze surowe mają tylko bodaj 20% ww i ponad 50% wody. Efekt jest taki, że żołądek wypełnia Ci woda, a nie wartości odżywcze, co w przypadku diet odchudzających ma sens, ale nie dla kulturystów.

Pozwolę sobie nie zgodzić się z opinią, iż ryż jest podstawą żywienia kulturystów. Jest dodatkiem, bowiem to produkt roślinny i choć ma ok. 7% białka to nie jest ono pełnowartościowe. Stąd zwykle zaleca się do niego mleko, tudzież piersi z kurczaka. Zdecydowanie lepszym pomysłem od ryżu jest makaron - posiada podobne wartości odżywcze, cenę i zwykle nieco więcej białka, jednak ma ono dodatek białka zwierzęcego i to niezłego - zwykle jaja. Naturalnie makaron domowej roboty jest jeszcze lepszy, gdy wbijesz tam więcej jajek
Wysłana -
Na mase polecam ryz - poniewaz, w 100 g zawiera znacznie wiecej ww a mniej wody - i tym samym mozemy go zjesc wiecej
Ale ziemniakow tez bym nie eliminowal - ja jem co ok 2-3 razy w tygodniu
BTW: pamietajcie, ze ryz to produkt kwasotworczy, a ziemniaki alkalizujacy - wiec jak mamy nadmiar kawasow w zoladku to proponuje ziemniaki
Wysłana -
Zikog ryz jest uznawany za dobre jedzenie dla kulturystow, poniewaz szybko sie trawi i dostarcza sporej ilosci energi.Jego indeks glikemiczny to ok. 60 w zaleznosci od przyrzadzenia.

Jest to dobry rodzaj weglowoadnow, ale dla ludzi typowo na masie.
Ja w swojej diecie uzywam jedynie ryzu po treningu, poniewaz jesli ktos moze miec problemy z tkanka tluszczowa, to lepiej go unikac.(ewentualnie brazowy)

Ziemniaki za to sa bardzo dobrym produktem.Wskaznik sytosci to 323 najwyzszy z produktow weglowodanowych(ryz tylko 138).
Za swoj wysoki poziom sytosci w ziemniakach odpowiada mala ilosc cukrow,tluszczow, wiecej "tresci" lepskosc i czas trawienia.
Ziemniaki ponadto zawieraja szczegolne skladniki zzwane inhibnilatorami proteaz ktore zwiekszaja poziom cholecystykoiny- hormonu hamujacego apetyt.
Wskaznik ig zaiemniakow to 48, ponadto zawieraja duzo potasu, co czyni je swietnym posilkiem w czasie dnia :)

Zmieniony przez - McRaYvEn w dniu 2004-02-29 14:03:02
Wysłana -
A co powiecie o makaronie?
Ja jem przeważnie tak:
śniadanie ser z makaronem
obiad: zupka z ryżem (bądź jakieś mięsko z ryżem), 2 danie: ziemniaki z mięsem.
Wszystkie 3 składniki (makaron, ryż, ziemniaki) i jest si
Wysłana -
makaron si = 113, ig = 50.
Prawdziwy makarow plywa na poziom seretoniny w mogzu.

Jakie sa ilosci tego ryzu i ziemniakow?
Moze powinines rozgraniczyc obiad i jesc to jako dwa posilki?


Zmieniony przez - McRaYvEn w dniu 2004-02-29 14:40:43
Wysłana -
Wg mnie produkty te powinno sie uwzgledniac w takiej kolejności:
1.Ryz(brazowy of course)
2.makaron
3.ziemniaki
Wysłana -
Wysoki wskaźnik sytości nie musi koniecznie być plusem w kulturystyce, gdzie powinno się jeść dużo i często w okresie budowania masy. Zauważcie, że tu problemem jest dostarczenie odpowiedniej ilości budulca (stąd pomysł na wyprodukowanie odżywek). Moim zdaniem kulturysta winien absolutnie unikać wszystkiego co ma przewagę wody. W ten sposób jest w stanie dostarczyć odpowiednich produktów. Pomyślcie ile trzeba byłoby zjeść ogórków czy kalafiora by wchłonąć z nich te 500g ww dziennie Naturalnie woda jest ważna, to podstawa mięśni, ale lepiej, gdy będzie dawkowana podobnie jak białko na przykład, a więc pod kontrolą spożywającego, a nie przy okazji posiłków.

Moja lista przebojów:
1. Makaron za białko pochodzenia zwierzęcego, szybkość przyrządzenia (średnio ok. 7 min. gotowania) i niską cenę.

2. Ryż (białko roślinne, gotowanie ok. 2x dłużej)
3. Ziemniaki (dużo wody, zapychacz, nie bez przyczyny produkt stosowany powszechnie w chipsach, a jeszcze nie widziałem kulturysty, który zbudował masę na chipsach)
Strona 1 z 4
Dodaj odpowiedź