SFD.pl - Sportowe Forum Dyskusyjne

F1 - Formuła 1

temat działu:

Po siłowni, o siłowni

słowa kluczowe:

Ilość wyświetleń tematu: 10577

Nowy temat Wyślij odpowiedź
...
Napisał(a) Temat przeniesiony przez gokuson z działu Aktualności - Kulturystyka i Fitness.
Zgłoś naruszenie
gokuson TEAM SFD Administrator
Ekspert
Szacuny 77 Napisanych postów 9037 Wiek 39 lat Na forum 21 lat Przeczytanych tematów 120896


----------------------------
..And Justice for All...
----------------------------
"Aktualności" - Dział ten nazywam od 20.2.03 pustynią SFD

https://www.sfd.pl/forum.asp?forum_id=23&forum_title=Aktualno�ci 

Certyfikowany dietetyk i trener personalny
Najlepsze odżywki i suplementy -> http://sklep.sfd.pl

Ekspert SFD
Pochwały Postów 686 Wiek 32 Na forum 11 Płeć Mężczyzna Przeczytanych tematów 13120

PRZYSPIESZ SPALANIE TŁUSZCZU!

Nowa ulepszona formuła, zawierająca szereg specjalnie dobranych ekstraktów roślinnych, magnez oraz chrom oraz opatentowany związek CAPSIMAX®.

Sprawdź
...
Najnowsza odpowiedź. Aktualizacja:
Zgłoś naruszenie
Początkujący
Szacuny 13 Napisanych postów 2802 Wiek 49 lat Na forum 20 lat Przeczytanych tematów 16632


W Formule 1 trwałość i wytrzymałość materiałów, możliwość pracy blisko kresu wytrzymałości, to klucz do sukcesu. Materiały mają też zasadniczy wpływ na bezpieczeństwo kierowców. Dla zespołów żywotność poszczególnych części ma z kolei znaczenie finansowe.

Czasami Formułę 1 można sprowadzić do kilku szokujących liczb. Gdy samochód F1 pędzi z prędkością 300 km/h po prostej startowej toru Silverstone w kierunku zakrętu Copse, przypomina bliski erupcji wulkan. Przy prędkości obrotowej dochodzącej do 19 000 obr/min, tłoki przemieszczają się z prędkością 25 metrów na sekundę, silnik pobiera 550 litrów powietrza, a komputerowe systemy zbierania danych rejestrują prawie 150 000 parametrów pracy silnika i całego samochodu. W momencie rozpoczęcia hamowania w ciągu jednej sekundy tarcze hamulcowe rozgrzewają się do 1000˚C. Skrzynia biegów musi znieść niesamowite wibracje i wytrzymać około 2600 zmian przełożenia w ciągu wyścigu; na krętych torach – jak Monaco – ta liczba sięga 3100.

Cały samochód pracuje na granicy wytrzymałości. Każda część poddawana jest ogromnym obciążeniom. A kierowca musi być w stanie wierzyć, że wszystkie podzespoły auta wytrzymają te obciążenia.

Takie osiągi samochodu F1 możliwe są przede wszystkim dzięki zastosowaniu drogich, nowoczesnych materiałów – jak włókna węglowe, magnez czy tytan. Około 60% auta F1 wykonane jest z włókien węglowych. Wszystkie trzy wymienione materiały mają dwie zasadnicze zalety: są lekkie i niezwykle wytrzymałe. Mimo tego po każdym wyścigu poszczególne części są bardzo dokładnie kontrolowane – część, której okres przewidywanej żywotności dobiegł końca, jest wymieniana. Na przykład sprzęgło trzeba wymieniać po każdej Grand Prix. Nie bez powodu – podczas startu przez ułamek sekundy sprzęgło się ślizga i rozgrzewa do 1000 ˚C. Jego tarcza – wykonana oczywiście z włókna węglowego – zaczyna świecić. Tytanowa obudowa skrzyni biegów jest na tyle wytrzymała, że wymienia się ją dopiero po sezonie. Jednak poszczególne kółka zębate i łożyska wewnątrz skrzyni zmienia się – dmuchając na zimne – po każdym wyścigu.





Nawet silnik, składający się z około 5000 pojedynczych części, po każdym wyścigu jest przynajmniej dokładnie sprawdzany. Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA), by obniżyć koszty, zmieniła przed sezonem 2004 przepisy. W ciągu weekendu Grand Prix każdy kierowca może używać tylko jednego silnika. Jednostka napędowa musi zatem wytrzymać nie tylko wyścig, ale i wszystkie sesje treningowe i kwalifikacyjne. W porównaniu z poprzednimi sezonami, to mniej więcej dwa razy więcej kilometrów do przejechania. Kiedyś używano specjalnych silników na kwalifikacje, zbudowanych wyłącznie po to, by ułatwić kierowcy wywalczenie jak najwyższej pozycji startowej. Taka jednostka napędowa nie byłaby jednak w stanie wytrzymać dystansu całego wyścigu.

Badania nad zwiększaniem wytrzymałości mają także wpływ na cywilną motoryzację – ku uciesze kierowców. Dzięki nowoczesnym układom elektronicznym zużycie podzespołów może być monitorowane na bieżąco, co z kolei zapobiega niespodziewanym awariom. Nie wszystkie samochody są jednak wyposażone w takie systemy. Nawet jeśli po dłuższej przejażdżce kompletne rozmontowanie samochodu – jak to ma miejsce w F1 – nie jest konieczne, dr Harthmut Wolff z Centrum Technologii Allianz, radzi: „Regularne przeglądy i wizyty w warsztatach nie tylko poprawiają niezawodność, ale i bezpieczeństwo. Zwłaszcza, że części najszybciej zużywające się w samochodzie to opony i hamulce.”

W Formule 1 najszybszemu zużyciu ulegają amortyzatory, tarcze hamulcowe i klocki, a także układ wydechowy. Te podzespoły są wymieniane po każdym wyścigu. Płyta podłogowa jest za każdym razem nowa, pomiędzy wyścigami maluje się także nadwozie. Problem zużycia dotyczy także ubrania kierowcy: jako element wpływający na bezpieczeństwo, kombinezon musi spełniać najwyższe standardy. By to zagwarantować, w ciągu sezonu na jednego kierowcę przypada około 12 kombinezonów.

Układy elektroniczne są bardzo czułe, stąd też większość czujników rejestrujących dane nie wytrzymuje z powodu gorąca i wibracji dłużej, niż jeden wyścig. Elektronika wewnątrz kierownicy jest lepiej chroniona, stąd też centrum dowodzenia samochodem wymieniane jest co dwa wyścigi. Potem jednak zużycie jest tak duże, że naprawa jest niemożliwa i trzeba kierownicę zastąpić nową. Chłodnica silnika jest z reguły wymieniana także po dwóch wyścigach. Magnezowe obręcze kół wytrzymują maksimum pięć wyścigów, potem muszą zostać wymienione. Przejeżdżają przez ten czas około 3000 kilometrów. Sprężyny zawieszenia z kolei służą przez cały sezon. Kierowca i jego styl jazdy mają spory wpływ na żywotność przedniego i tylnego skrzydła – wymienianych oczywiście w razie najmniejszego uszkodzenia.

Na jednej części samochodu można polegać zawsze, przez cały rok: wykonany z włókien węglowych monocoque, „kabina przetrwania” kierowcy, jest prawie niezniszczalny.

Układy elektroniczne są bardzo czułe, stąd też większość czujników rejestrujących dane nie wytrzymuje z powodu gorąca i wibracji dłużej, niż jeden wyścig. Elektronika wewnątrz kierownicy jest lepiej chroniona, stąd też centrum dowodzenia samochodem wymieniane jest co dwa wyścigi. Potem jednak zużycie jest tak duże, że naprawa jest niemożliwa i trzeba kierownicę zastąpić nową. Chłodnica silnika jest z reguły wymieniana także po dwóch wyścigach. Magnezowe obręcze kół wytrzymują maksimum pięć wyścigów, potem muszą zostać wymienione. Przejeżdżają przez ten czas około 3000 kilometrów. Sprężyny zawieszenia z kolei służą przez cały sezon. Kierowca i jego styl jazdy mają spory wpływ na żywotność przedniego i tylnego skrzydła – wymienianych oczywiście w razie najmniejszego uszkodzenia.

Na jednej części samochodu można polegać zawsze, przez cały rok: wykonany z włókien węglowych monocoque, „kabina przetrwania” kierowcy, jest prawie niezniszczalny.

Podaruj dzieciakom coś od siebie http://www.pajacyk.pl/ <--------- just do it !!!

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
gokuson TEAM SFD Administrator
Ekspert
Szacuny 77 Napisanych postów 9037 Wiek 39 lat Na forum 21 lat Przeczytanych tematów 120896
GP Australii: M. Schumacher wystartuje z pole position

Niemiec Michael Schumacher ruszy z pierwszego pola startowego w niedzielnym wyścigu o Grand Prix Australii w Melbourne, który inauguruje mistrzostwa świata w Formule 1.


Pięciokrotny mistrz świata uzyskał najlepszy czas w sobotniej sesji kwalifikacyjnej, wyprzedzając swego kolegę z teamu Ferrari Brazylijczyka Rubensa Barrichello oraz Kolumbijczyka Juana Pablo Montoyę (Williams).

Wyniki sobotniej sesji kwalifikacyjnej:

1. Michael Schumacher (Niemcy) Ferrari 1.27,173
2. Rubens Barrichello (Brazylia) Ferrari 1.27,418
3. Juan Pablo Montoya (Kolumbia) Williams 1.28,101
4. Heinz-Harald Frentzen (Niemcy) Sauber 1.28,274
5. Olivier Panis (Francja) Toyota 1.28,288
6. Jacques Villeneuve (Kanada) BAR 1.28,420

PAP

----------------------------
..And Justice for All...
----------------------------
"Aktualności" - Dział ten nazywam od 20.2.03 pustynią SFD

https://www.sfd.pl/forum.asp?forum_id=23&forum_title=Aktualno�ci 

Certyfikowany dietetyk i trener personalny
Najlepsze odżywki i suplementy -> http://sklep.sfd.pl

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
gokuson TEAM SFD Administrator
Ekspert
Szacuny 77 Napisanych postów 9037 Wiek 39 lat Na forum 21 lat Przeczytanych tematów 120896
West McLaren Mercedes przed GP Australii

Już tylko cztery dni pozostało do wydarzenia, na które fani Formuły 1 na całym świecie z niecierpliwością czekali przez ostatnie kilka miesięcy. W ten weekend wyścigiem na torze w Melbourne w Australii rozpocznie się tegoroczny sezon Formuły 1.


----------------------------
..And Justice for All...
----------------------------
"Aktualności" - Dział ten nazywam od 20.2.03 pustynią SFD

https://www.sfd.pl/forum.asp?forum_id=23&forum_title=Aktualno�ci 

Certyfikowany dietetyk i trener personalny
Najlepsze odżywki i suplementy -> http://sklep.sfd.pl

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
gokuson TEAM SFD Administrator
Ekspert
Szacuny 77 Napisanych postów 9037 Wiek 39 lat Na forum 21 lat Przeczytanych tematów 120896
GP Australii: Zwycięstwo Coultharda, Schumacher poza podium

Szkot David Coulthard z teamu McLaren- Mercedes po raz drugi w karierze wygrał wyścig o Grand Prix Australii - pierwszą tegoroczną eliminację mistrzostw świata Formuły 1.

Coulthard wcześniej triumfował na torze w Albert Park w Melbourne w 1997 roku. W niedzielę przerwał serię trzech zwycięstw w GP Australii Niemca Michaela Schumachera. Kierowca Ferrari był dopiero czwarty, tracąc blisko dziewięć i pół sekundy.

Coulthard wyprzedził na mecie Kolumbijczyka Juana Pablo Montoyę (Williams-BMW) i swojego partnera z teamu McLaren- Mercedes, Fina Kimi Raikkonena.

Schumacher w tym sezonie może, jako pierwszy kierowca w historii, zdobyć szósty w karierze tytuł mistrza świata Wygrywając w ubiegłym roku rywalizację kierowców wyrównał rekord pięciu triumfów Argentyńczyka Juana Manuela Fangio z lat 50.

Wyniki GP Australii:

1. David Coulthard (Szkocja/McLaren-Mercedes) 1:34.42,124
2. Juan Pablo Montoya (Kolumbia/Williams-BMW) strata 8,675
3. Kimi Raikkonen (Finlandia/McLaren-Mercedes) 9,192
4. Michael Schumacher (Niemcy/Ferrari) 9,482
5. Jarno Trulli (Włochy/Jordan-Cosworth) 38,801
6. Heinz-Harald Frentzen (Niemcy/Sauber-Petronas) 43,928
7. Fernando Alonso (Hiszpania/Jordan-Cosworth) 45,074
8. Ralf Schumacher (Niemcy/Williams-BMW) 45,745
9. Jackues Villeneuve (Kanada/BAR-Honda) 1.05,536
10. Jenson Button (W.Brytania/BAR-Honda) 1.05,974
11. Jos Verstappen (Holandia/Minardi-Cosworth) 1 okr.

Klasyfikacja MŚ kierowców (po 1 z 16 eliminacji):

1. David Coulthard (Szkocja/McLaren-Mercedes) 10 pkt
2. Juan Pablo Montoya (Williams/BMW) 8
3. Kimi Raikkonen (Finlandia/McLaren-Mercedes) 6
4. Michael Schumacher (Niemcy/Ferrari) 5
5. Jarno Trulli (Włochy/Jordan-Cosworth) 4
6. Heinz-Harald Frentzen (Niemcy/Sauber-Petronas) 3
7. Fernando Alonso (Hiszpania/Jordan-Cosworth) 2
8. Ralf Schumacher (Niemcy/Williams-BMW) 1

Klasyfikacja MŚ konstruktorów (po 1 z 16 eliminacji):

1. McLaren-Mercedes 16 pkt
2. Williams-BMW 9
3. Jordan-Cosworth 6
4. Ferrari 5
5. Sauber-Petronas 3

PAP

----------------------------
..And Justice for All...
----------------------------
"Aktualności" - Dział ten nazywam od 20.2.03 pustynią SFD

https://www.sfd.pl/forum.asp?forum_id=23&forum_title=Aktualno�ci 

Certyfikowany dietetyk i trener personalny
Najlepsze odżywki i suplementy -> http://sklep.sfd.pl

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
gokuson TEAM SFD Administrator
Ekspert
Szacuny 77 Napisanych postów 9037 Wiek 39 lat Na forum 21 lat Przeczytanych tematów 120896
Wszyscy zwycięzcy Grand Prix Australii:

2003 Melbourne - David Coulthard (Szkocja/McLaren-Mercedes)
2002 Melbourne - Michael Schumacher (Niemcy/Ferrari)
2001 Melbourne - Michael Schumacher (Niemcy/Ferrari)
2000 Melbourne - Michael Schumacher (Niemcy/Ferrari)
1999 Melbourne - Eddie Irvine (W.Brytania/Ferrari)
1998 Melbourne - Mika Hakkinen (Finlandia/McLaren-Mercedes)
1997 Melbourne - David Coulthard (Szkocja/McLaren-Mercedes)
1996 Melbourne - Damon Hill (W.Brytania/Williams-BMW)
1995 Adelajda - Damon Hill (W.Brytania/Williams-BMW)
1994 Adelajda - Nigel Mansell (W.Brytania/Williams)
1993 Adelajda - Ayrton Senna da Silva (Brazylia/McLaren)
1992 Adelajda - Gerhard Berger (Austria/McLaren)
1991 Adelajda - Ayrton Senna da Silva (Brazylia/McLaren)
1990 Adelajda - Nelson Piquet (Brazylia/Benetton)
1989 Adelajda - Thierry Boutsen (Belgia/Williams)
1988 Adelajda - Alain Prost (Francja/McLaren)
1987 Adelajda - Gerhard Berger (Austria/Ferrari)
1986 Adelajda - Alain Prost (Francja/McLaren)
1985 Adelajda - Keke Rosberg (Finlandia/Williams)

Klasyfikacja zwycięzców GP Australii według liczby triumfów:

3 - Michael Schumacher 2000-02
2 - David Coulthard 1997, 2000
- Damon Hill 1995-96
- Ayrton Senna da Silva 1991, 1993
- Gerhard Berger 1987, 1992
- Alain Prost 1986, 1988
1 - Eddie Irvine 1999
- Mika Hakkinen 1998
- David Coulthard
- Nigel Mansell 1994
- Nelson Piquet 1990
- Thierry Boutsen 1989
- Keke Rosberg 1985

PAP

----------------------------
..And Justice for All...
----------------------------
"Aktualności" - Dział ten nazywam od 20.2.03 pustynią SFD

https://www.sfd.pl/forum.asp?forum_id=23&forum_title=Aktualno�ci 

Certyfikowany dietetyk i trener personalny
Najlepsze odżywki i suplementy -> http://sklep.sfd.pl

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
gokuson TEAM SFD Administrator
Ekspert
Szacuny 77 Napisanych postów 9037 Wiek 39 lat Na forum 21 lat Przeczytanych tematów 120896
Kierowcy West McLaren komentują

Dzięki zajęciu pierwszego miejsca w GP Australii, David Coulthard zwiększył do 13 liczbę zwycięstw w wyścigach Formuły 1, z czego 12 zdobył w barwach zespołu West McLaren Mercedes.


Kimi Raikkonen po przejechaniu 16 okrążeń na prowadzeniu zajął, podobnie jak w ubiegłym roku, trzecią pozycję. Kimi zjechał do boksu po pierwszym okrążeniu, aby zmienić opony. Po drugim okrążeniu ten sam manewr wykonał Coulthard. Po raz kolejny David zjechal do boksu na 32 okrazeniu (postój trwał 11.3 sekundy). Kimi zatrzymał się na 33 okrążeniu (postój trwał 11.9 sekund). Aktualnie David ma na swoim koncie 10 punktów i jest liderem w klasyfikacji mistrzostw świata kierowców, a Kimi z sześcioma punktami zajmuje trzecie miejsce.

Pytanie: David, dlaczego zaraz po rozpoczęciu wyścigu zjechałeś do boksu, aby zmienić opony deszczowe na opony do jazdy po suchej nawierzchni?

David Coulthard: Podczas rozgrzewki zdecydowałem, że wyścig rozpocznę na deszczowych oponach, ponieważ nawierzchnia toru była mokra na skutek ulewy, która przeszła nad Albert Park tuz przed rozpoczęciem GP.

Później okazało się jednak, ze tor schnie szybciej niż się spodziewaliśmy, więc poinformowałem zespół, że chcę jak najszybciej zjechać do boksu, aby zmienić opony.

Pytanie: David, mimo trudnej sesji kwalifikacyjnej wygrałeś wyścig, zapewniając zespołowi pierwsze miejsce w klasyfikacji. Jaka jest Twoja opinia na temat osiągnięć samochodu?

COULTHARD: Nie licząc kwalifikacji, myślę, że nasz samochód jest konkurencyjny, jeżeli jeszcze nie w stosunku do Ferrari, to na pewno do Williamsa. Oczywiście pokładamy wielkie nadzieje w nowym samochodzie, który powinien być gotowy na piąty lub szósty wyścig sezonu. Sadzimy, że jego osiągi pozwolą nam zbliżyć się do Ferrari.

Pytanie: Kimi, Ty nawet wcześniej zdecydowałeś się na zmianę opon.

Kimi RAIKKONEN: Podczas rozgrzewki nie byliśmy jeszcze pewni, czy nawierzchnia jest wystarczająco sucha, aby zrezygnować z opon deszczowych. Tuz po rozpoczęciu wyścigu wspólnie z zespołem podjęliśmy jednak decyzję, że opony należy zmienić i że będę tankował tylko raz podczas wyścigu. Niestety kara, jaką otrzymałem za przekroczenie prędkości w części zmiany opon, sporo mnie kosztowała.

Pytanie: Ale stoczyłeś wspaniałą walkę z Michaelem Schumacherem ...

RAIKKONEN: Tak, to prawda. Pierwszy zakręt jest trochę za wąski dla dwóch samochodów i jeden z kierowców musi się poddać. Tym razem był to Michael. Być może jego samochód był torcie szybszy od naszych, ale niewiele.

Pytanie: Jak wyglądała walka z Michaelem? Czy możesz powiedzieć, ze była to czysta rywalizacja?

RAIKKONEN: Tak. Rywalizacja była trudna: w pierwszej części okrążenia stosunkowo łatwo było mi go trzymać z tylu, później miałem pewne trudności, ale ostatecznie Michael mnie nie wyprzedził.

Pytanie: David, czy na podstawie rezultatów pierwszego wyścigu mógłbyś wyciągnąć jakieś wnioski, co do całego sezonu i najbliższych wyścigów?

COULTHARD: Uważam, że jak na razie zespól powinien się cieszyć z mojego pierwszego miejsca i z trzeciej pozycji Kimiego. Oczywiście jest jeszcze sporo do zrobienia, jeśli chodzi o dorównanie Ferrari.

Pytanie: Ale przyznasz, ze sezon rozpoczął się dla was wspaniale, nieprawdaż?

COULTHARD: Oczywiście, ze tak. Osiągnęliśmy wspaniały wynik i jestem z tego powodu bardzo szczęśliwy, mimo, iż mam świadomość tego, że nie jesteśmy jeszcze tak szybcy jak Ferrari. Ale wygraliśmy i należy się z cieszyć z tego zwycięstwa.



------------------------------
... And Justice for All ...
------------------------------
"Aktualności" - Dział ten nazywam od 20.2.03 pustynią SFD

https://www.sfd.pl/forum.asp?forum_id=23&forum_title=Aktualno�ci 

Certyfikowany dietetyk i trener personalny
Najlepsze odżywki i suplementy -> http://sklep.sfd.pl

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
gokuson TEAM SFD Administrator
Ekspert
Szacuny 77 Napisanych postów 9037 Wiek 39 lat Na forum 21 lat Przeczytanych tematów 120896
"Schumi" będzie trenował z Barcą

Pięciokrotny mistrz świata w wyścigach Formuły 1 Niemiec Michael Schumacher odbędzie wkrótce trening z pierwszą drużyną hiszpańskiego zespołu piłkarskiego FC Barcelona - poinformowała gazeta "El Mundo".


Według katalońskiego dziennika Schumacher zwrócił się niedawno do władz Barcelony z prośbą o możliwość odbywania treningów piłkarskich z kilkoma zawodnikami tego klubu - m.in. z Patrickiem Kluivertem, Luisem Enrique, Javierem Saviolą i Carlesem Puyolem.

Władze "Barcy" już wyraziły zgodę na wspólne treningi mistrzów futbolu i mistrza Formuły 1. Na razie nie uzgodniono jeszcze daty, która satysfakcjonowałaby obie strony. W grę wchodzą terminy pod koniec kwietnia lub na początku maja.

Schumacher, wielki miłośnik futbolu, w przeszłości trenował już z piłkarzami niemieckiej drużyny FC Koeln. Często gra także w Szwajcarii w zespole FC Aubonne na pozycji ofensywnego pomocnika.

PAP

------------------------------
... And Justice for All ...
------------------------------
"Aktualności" - Dział ten nazywam od 20.2.03 pustynią SFD

https://www.sfd.pl/forum.asp?forum_id=23&forum_title=Aktualno�ci 

Certyfikowany dietetyk i trener personalny
Najlepsze odżywki i suplementy -> http://sklep.sfd.pl

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
gokuson TEAM SFD Administrator
Ekspert
Szacuny 77 Napisanych postów 9037 Wiek 39 lat Na forum 21 lat Przeczytanych tematów 120896
Przed GP F1 na torze Sepang w Malezji

Mimo groźby wojny w Iraku organizatorzy wyścigu o Grand Prix Malezji mają nadzieję, że zawody te odbędą się zgodnie z planem. Będzie to druga w tym sezonie eliminacja mistrzostw świata Formuły 1.


Organizatorzy poinformowali, że - mimo zagrożenia wojną - sprzedano dotychczas blisko 70 procent biletów. Oznacza to, że w niedzielę wyścig obejrzy około 100 tysięcy widzów, chociaż na trybunach będzie mniej niż zwykle kibiców z Europy.

"To jest zbyt wielkie przedsięwzięcie finansowe, aby pochopnie je odwoływać. Tym bardziej, że ewentualna wojna będzie się toczyć z dala od naszego kraju - powiedział minister finansów Malezji, Jarjis Jamaluddin. - Zdaję sobie sprawę, że ta sytuacja może zniechęcić wielu kibiców z Europy do przyjazdu do Kuala Lumpur

Kuala Lumpur - ekonomiczna, kulturalna i polityczna stolica Malezji - jest miastem, w którym wpływy kolonialne ścierają się z nowoczesnością. W centrum metropolii, obok monumentalnych gmachów z 19. wieku, pamiętających jeszcze czasy panowania Brytyjczyków, wzbijają się w niebo ogromne drapacze chmur, w tym jeden z największych budynków na świecie - Petronas Towers.

Dwie wieże należą do koncernu naftowego Petronas, głównego sponsora teamu Formuły 1 - Sauber, w którego barwach w tym roku ścigają się dwaj niemieccy kierowcy: Heinz-Harald Frentzen i Nick Heidfeld.

Główną bazą treningową zespołu Sauber-Petronas, poza Europą, jest tor Sepang, położony około 60 km na południe od Kuala Lumpur, w pobliżu stołecznego lotniska.

"Tor Sepang to mieszanka rozwiązań zastosowanych na dwóch innych torach: niemieckim Nuerburgringu i hiszpańskim Jerez - powiedział Frentzen. - Nawierzchnia jest bardzo równa, co ułatwia przyspieszanie, ale jednocześnie sam tor jest pełen krętych wiraży, które przecinają i tak krótkie proste odcinki".

Sepang - jeden z najnowocześniejszych obiektów, na jakich rozgrywane są wyścigi Formuły 1 - będzie gospodarzem GP Malezji po raz piąty. Pierwszy raz bolidy Formuły 1 pojawiły się na nim w 1999 roku.

"To miejsce i sam wyścig są wyjątkowe przede wszystkim za sprawą mieszkańców Malezji. Właśnie dlatego bez wahania mogę powiedzieć, że w niedzielę ja i Nick będziemy się ścigać niemal jakbyśmy byli u siebie w domu - dodał Frentzen. - Takiego entuzjazmu widzów nie znajdzie się na żadnym innym torze. Inna rzecz, że nasz team jest tu witany szczególnie ciepło".

Sepang jest też jednym z ulubionych miejsc kierowców Ferrari, którzy wygrali tu pierwsze trzy wyścigi: w 1999 roku triumfował Brytyjczyk Eddie Irvine, a w dwóch kolejnych sezonach Niemiec Michael Schumacher.

Przed rokiem Michael Schumacher musiał uznać wyższość swojego młodszego brata Ralfa z Williams-BMW. Jednak kierowca Ferrari zapowiada, że w niedzielę zarówno on jak i jego partner Brazylijczyk Rubens Barrichello staną na podium.

"Myślę że mamy duże szanse na zwycięstwo, bo ten Sepang zawsze bardzo nam odpowiadał - powiedział Michael Schumacher, który w Grand Prix Australii, pierwszym wyścigu sezonu, był dopiero czwarty. - To jest jeden z najgorętszych torów na świecie, dlatego bardzo dużą rolę będzie odgrywało przygotowanie techniczne wozów. To nam daje pewną przewagę, bo mamy najlepszych inżynierów w zawodach Grand Prix".

Tor Sepang ma długość 5543 metrów, a kierowcy będą musieli pokonać go 56 razy. Przed rokiem triumfował tu Ralf Schumacher, przed swoim partnerem z Williams-BMW - Kolumbijczykiem Juanem Pablo Montoyą oraz bratem Michaelem.

Wszyscy zwycięzcy GP Malezji na torze Sepang:
2002 - Ralf Schumacher (Niemcy/Williams-BMW)
2001 - Michael Schumacher (Niemcy/Ferrari)
2000 - Michael Schumacher (Niemcy/Ferrari)
1999 - Eddie Irvine (W.Brytania/Ferrari)

PAP

------------------------------
... And Justice for All ...
------------------------------
"Aktualności" - Dział ten nazywam od 20.2.03 pustynią SFD

https://www.sfd.pl/forum.asp?forum_id=23&forum_title=Aktualno�ci 

Certyfikowany dietetyk i trener personalny
Najlepsze odżywki i suplementy -> http://sklep.sfd.pl

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
gokuson TEAM SFD Administrator
Ekspert
Szacuny 77 Napisanych postów 9037 Wiek 39 lat Na forum 21 lat Przeczytanych tematów 120896
Coulthard najszybszy na treningu

Brytyjczyk David Coulthard (McLaren- Mercedes) uzyskał najlepszy czas podczas pierwszego oficjalnego treningu przed niedzielną Grand Prix Malezji, drugą eliminacją mistrzostw świata Formuły 1.


Przed tygodniem Coulthard wygrał pierwszą eliminację tegorocznych MŚ - GP Australii. W piątek był najszybszy na torze Sepang koło Kuala Lumpur, wyprzedzając dwóch kierowców Renault - Hiszpana Fernando Alonso i Włocha Jarno Truli. Kolejne miejsca zajęli jeżdżący bolidami Williamsa Kolumbijczyk Juan Pablo Montoya i młodszy z braci Schumacherów Ralf.

Mistrz świata Niemiec Michael Schumacher (Ferrari) uplasował się dopiero na siódmej pozycji.

PAP

------------------------------
... And Justice for All ...
------------------------------
"Aktualności" - Dział ten nazywam od 20.2.03 pustynią SFD

https://www.sfd.pl/forum.asp?forum_id=23&forum_title=Aktualno�ci 

Certyfikowany dietetyk i trener personalny
Najlepsze odżywki i suplementy -> http://sklep.sfd.pl

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
gokuson TEAM SFD Administrator
Ekspert
Szacuny 77 Napisanych postów 9037 Wiek 39 lat Na forum 21 lat Przeczytanych tematów 120896
Schumacher najszybszy w 1. kwalifikacji

Podczas pierwszej sesji kwalifikacyjnej na torze "Sepang" w Malezji najszybszy był aktualny mistrz świata, Niemiec Michael Schumacher (Ferrari), który wyprzedził kolegę z zespołu Brazylijczyka Rubensa Barrichello.


Trzeci był Kolumbijczyk Juan Pablo Montoya (Williams). Czwarte i piąte miejsce przypadło w udziale kierowcom McLarena. Wyżej sklasyfikowany został Fin Kimi Raikkonen, tuż za nim Szkot David Coulthard, aktualny lider klasyfikacji generalnej MŚ.

Wyniki 1. kwalifikacji:

1. Michael Schumacher (Niemcy/Ferrari) - 1.34,980
2. Rubens Barrichello (Brazylia/Ferrari) - 1.35,681
3. Juan Pablo Montoya (Kolumbia/Williams) - 1.35,939
4. Kimi Raikkonen (Finlandia/McLaren) - 1.36,038
5. David Coulthard (Szkocja/McLaren) - 1.36,297
6. Jarno Trulli (Włochy/Renault) - 1.36,301

onet.pl

------------------------------
... And Justice for All ...
------------------------------
"Aktualności" - Dział ten nazywam od 20.2.03 pustynią SFD

https://www.sfd.pl/forum.asp?forum_id=23&forum_title=Aktualno�ci 

Certyfikowany dietetyk i trener personalny
Najlepsze odżywki i suplementy -> http://sklep.sfd.pl

...
Napisał(a)
Zgłoś naruszenie
gokuson TEAM SFD Administrator
Ekspert
Szacuny 77 Napisanych postów 9037 Wiek 39 lat Na forum 21 lat Przeczytanych tematów 120896
Włoska prasa krytykuje Schumachera

Michael Schumacher, który popełnił drugi poważny błąd w drugim wyścigu w tym sezonie, został ostro skrytykowany przez włoską prasę.


"Schumacher zdradził Ferrari. Gdzie jest śmiały, uparty Niemiec, który nigdy nie popełniał błędów?" - pisze jeden z włoskich dzienników.

Włoscy dziennikarze ostrzegają Ferrari przed sromotną klęską w tym sezonie.



------------------------------
... And Justice for All ...
------------------------------
"Aktualności" - Dział ten nazywam od 20.2.03 pustynią SFD

https://www.sfd.pl/forum.asp?forum_id=23&forum_title=Aktualno�ci 

Certyfikowany dietetyk i trener personalny
Najlepsze odżywki i suplementy -> http://sklep.sfd.pl

Nowy temat Wyślij odpowiedź
Poprzedni temat

PAKA

Następny temat

Szachy

Wiecej